Overslaan en naar de inhoud gaan

Energiezuiniger programmeren is nieuw doel van Microsofts Xbox-ontwikkelkit

Microsoft heeft een Xbox Developer Sustainability Toolkit uitgebracht die ontwikkelaars feedback gaat geven over het energieverbruik van de code die ze net hebben geschreven. De kit moet helpen uitwassen te bestrijden zonder dat de ervaring van gamers daaronder lijdt.
gaming
© Shutterstock
Shutterstock

Het energieverbruik van games kan soms makkelijk met tientallen procenten omlaag, claimt Microsoft op basis van een testperiode met zijn nieuwe tools. Die verlaging van het verbruik is nodig want tijdens gaming verstoken met name console- en pc-games nog altijd honderden Watts. Games voor smartphones zijn een stuk efficiënter in hun energiegebruik.

Halo-pauze 15% zuiniger

Het hoge verbruik van console- en pc-games is niet alleen slecht voor de energierekening van consumenten, maar ook voor het klimaat. Onderzoek - dat Ars Technica aanhaalt uit het boek Digital Games After Climate Change van gamefan en klimaatonderzoeker Ben Abrahams - geeft aan dat de energie die nodig is voor de gaminghardware verantwoordelijk is voor de bulk van de uitstoot van broeikasgassen van deze industrie.

Energiezuiniger programmeren kan makkelijk volgens Microsoft. Het gebruik van de nieuwe toolkit in een testperiode toonde bijvoorbeeld aan dat het pauzescherm van de game Halo een 4k afbeelding bleef renderen die niet eens zichtbaar was voor de gebruiker. Dat proces stoppen bleek het energieverbruik van de game al met 15% te verminderen tijdens een pauze.

Probleem direct oplossen

De toolkit - volgens Microsoft de eerste in zijn soort - kan real-time feedback geven op het energieverbruik van geschreven code en biedt daarom zicht op waar er inefficiënties in de software zitten die direct kunnen worden aangepakt. Er komt ook informatie beschikbaar over het gemiddeld energieverbruik van statische menu's en schermen die getoond worden tijdens het laden van de software. Op nog een hoger niveau kunnen overzichten gecreëerd worden over hoe een game zich wat energieverbruik verhoudt tot andere games op hetzelfde platform.

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in