Energiezuiniger programmeren is nieuw doel van Microsofts Xbox-ontwikkelkit
Het energieverbruik van games kan soms makkelijk met tientallen procenten omlaag, claimt Microsoft op basis van een testperiode met zijn nieuwe tools. Die verlaging van het verbruik is nodig want tijdens gaming verstoken met name console- en pc-games nog altijd honderden Watts. Games voor smartphones zijn een stuk efficiënter in hun energiegebruik.
Halo-pauze 15% zuiniger
Het hoge verbruik van console- en pc-games is niet alleen slecht voor de energierekening van consumenten, maar ook voor het klimaat. Onderzoek - dat Ars Technica aanhaalt uit het boek Digital Games After Climate Change van gamefan en klimaatonderzoeker Ben Abrahams - geeft aan dat de energie die nodig is voor de gaminghardware verantwoordelijk is voor de bulk van de uitstoot van broeikasgassen van deze industrie.
Energiezuiniger programmeren kan makkelijk volgens Microsoft. Het gebruik van de nieuwe toolkit in een testperiode toonde bijvoorbeeld aan dat het pauzescherm van de game Halo een 4k afbeelding bleef renderen die niet eens zichtbaar was voor de gebruiker. Dat proces stoppen bleek het energieverbruik van de game al met 15% te verminderen tijdens een pauze.
Probleem direct oplossen
De toolkit - volgens Microsoft de eerste in zijn soort - kan real-time feedback geven op het energieverbruik van geschreven code en biedt daarom zicht op waar er inefficiënties in de software zitten die direct kunnen worden aangepakt. Er komt ook informatie beschikbaar over het gemiddeld energieverbruik van statische menu's en schermen die getoond worden tijdens het laden van de software. Op nog een hoger niveau kunnen overzichten gecreëerd worden over hoe een game zich wat energieverbruik verhoudt tot andere games op hetzelfde platform.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee