Foute softwareconfiguratie aanleiding vliegtuigcrash
De Airbus A440M is het militaire paradepaardje van Airbus dat door veel NAVO-landen gezien wordt als vervanging voor de Lockheed Hercules, het oude werkpaard waarvan er sinds 1956 enkele duizenden in meer dan 60 landen in gebruik zijn.
Toch de motoraansturing
De crash van de A440M was de laatste in een reeks tegenslagen voor Airbus waardoor de toestelleveringen jaren zijn vertraagd. De integratie van de besturingssoftware van het vliegtuig met die van voor de militaire toepassingen was een van de belangrijke oorzaken van die vertraging. Ook daarbij speelde de aansturing van de motoren een belangrijke rol. Na de crash gingen er dan ook al snel speculaties rond dat er weer problemen met de software van de motoren waren. Drie van de vier motoren stopten er mee tijdens de testvlucht van het vliegtuig. De piloten hebben geprobeerd op een motor de landingsbaan te bereiken maar raakten een hoogspanningsmast waarna het toestel neerstortte en de vier bemanningsleden omkwamen.
Geen herontwerp nodig
Aanvankelijk werden softwareproblemen tegengesproken nadat uit een controle van de al afgeleverde toestellen geen problemen waren ontdekt. Nu blijkt de fout dus specifiek voor dit exemplaar geweest te zijn, als gevolg van een 'kwaliteitsprobleem in laatste fase van de assemblage', zoals Lahoud het omschreef. Dat betekent dat Airbus ontsnapt aan een compleet herontwerp van de motoren van de A400M, de grootste door straalmotoren aangedreven propellermotoren (turboprop) die ooit in Europa zijn gebouwd. Verschillende exemplaren van de A400M vliegen inmiddels al bij de luchtmachten van Duitsland, Engeland Frankrijk en Turkije.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee