Gebruikersinterface apps struikelblok voor IT-afdeling
Uit het onderzoek onder 340 'wereldwijd bekende merken' kwam naar voren, dat de gebruikersinterface van de opgeleverde mobiele apps een belangrijke bron van frustratie is. De ondervraagden constateren dat de eisen aan de interfaces van de mobiele apps die ze ontwikkelen vooraf niet afgerond worden, na oplevering tot klachten leiden en bovendien vaak één of meer functionele eisen niet blijken te adresseren.
Verlies van tijd en geld
Dat resulteert in enorm veel tijdverlies bij de realisatie. Ruim de helft van de ontwikkelaars meldt bijvoorbeeld dat wijzigingen tijdens het ontwikkelproject in 25 tot 75 procent procent van de gevallen betrekking hebben op de interface. Die wijzigingen aanbrengen verlengt de ontwikkeltijd met 25 tot 50 procent, zegt 40 procent van de ondervraagden. Volgens een derde gaat het om een verlenging met 50 tot 100 procent, en 5 procent meldt zelfs een verdubbeling van de ontwikkelinspanningen dankzij interfaceproblemen.
Interface moet vertrekpunt zijn
De problemen zijn volgens Kony op te lossen met een 'holistische' aanpak waarbij het ontwerp van de gebruikersinterface en de ervaring die die oproept het vertrekpunt zijn. IT-afdelingen hebben daar nog wel een weg te gaan: Ondervraagde ontwerpers merken namelijk op dat communiceren met de softwareontwikkelaars over deze aspecten 'het meest uitdagende' onderdeel van hun werk is.
Het onderzoek is in te zien op de website van Kony.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee