Gestintel met onze veiligheid
Dit is direct aan het testrapport te zien. De test is gebaseerd op een bijzondere bromfiets, dus dat past voor geen meter. En interpretatieruimte in regels die er wel is, wordt niet benut. Dat laatste komt omdat de toetsers vooral veel weten van bromfietsen opvoeren en niets van programmeren.
Die regels zitten op het niveau dat een frame met voor- en achtervork geen breuken of scheuren mag vertonen, niet zijn doorgeroest en niet zodanig zijn vervormd dat de stijfheid en sterkte ervan in gevaar worden. Ja "worden", het staat er echt.
Zolang de chip niet is doorgeroest en deugdelijk bevestigd is, krijg je een OK van de RDW! Allemaal eisen aan benzinetanks, lpg-installaties, cng-installaties, verbrandingsmotor, wiellagerspeling, enzovoort, die niet van toepassing of die irrelevant zijn. Dan komt er een haakje: de stuurinrichting danwel het besturingssysteem moet deugdelijk zijn.
Een besturingssysteem is ook software. Dan kan, sterker, moet de RDW die software binnen de kaders onderzoeken. En als het ding op hol slaat of plots gaat stilstaan, is het besturingssysteem ondeugdelijk. Ergo: afkeuren.
De fabrikant verweert zich met een onduidelijk verhaal over wat de bestuurder moet doen om het ding te doen stoppen, maar een deugdelijk besturingssysteem stopt zélf het systeem en voorkomt actief dit soort rare fratsen.
Juist de RDW zou gewaarschuwd moeten zijn voor dit soort pieremachochels. SUA, ofwel sudden unintended accelaration, is al sinds jaar en dag een bekend fenomeen. Een toets op SUA's zou zo langzamerhand wel in de gereedschapskist van de RDW-toetser moeten zitten. De beroemde case Bookout/Schwarz versus Toyota uit 2007 getuigt daarvan: heel veel gesteggel of het nu wel of geen softwarefalen was. Toyota schikte snel voor 3 miljoen dollar toen experts allerlei problemen in de software blootlegden. SUA's zijn zo algemeen dat er zelfs dashcamcompilaties van zijn. CBS News kopte in 2010 al: Toyota "Unintended Acceleration" Has Killed 89.
Naast de Stint is er ook de Tsinova Ion. Dat is een e-bike van Chinese makelij van zo'n 2.000 euro. Tijdens een review begon het ding uit zichzelf te rijden. Het apparaat was niet meer in de hand te houden. De YouTube van deze review is de moeite waard. De reviewer zegt op een gegeven moment: "zo kapot als dit ding heb ik ze nog nooit gezien".
Toezichthouders en regelgevers realiseren zich nog te weinig dat steeds meer veiligheidskritische apparatuur wordt overgenomen door IT-intensieve systemen met niet alleen heel gevoelige elektronica maar ook shaky software.
Reageer met veel stringenter toezicht en andersoortige toetsers die scherp zijn op hardware- en softwarefalen en hun combinatie. Anders staan we erbij en kijken ernaar terwijl de fietsenmaker al programmerend geheid meer doden zal veroorzaken.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee