Overslaan en naar de inhoud gaan

Google beperkt vrije research werknemers

20% Time gold als lange tijd als een veelbelovend tweesnijdend zwaard dat zowel werknemerstevredenheid als creativiteit binnen het bedrijf zou vergroten. Het zou de creatieve impuls hebben gegeven voor de ontwikkeling van belangrijke diensten als AdSense, Gmail, Google Talk en Google News. Maar nu gaat dus het mes erin, al zal Google zelf dat niet met zoveel woorden toegeven.
Tech & Toekomst
Shutterstock
Shutterstock

In naam bestaat 20% Time nog steeds, maar er zijn wel zodanige veranderingen doorgevoerd dat de oorspronkelijke 20% Time-cultuur effectief de nek is omgedraaid. Dat concludeert althans de nieuwssite Quartz, op grond van gesprekken met anonieme ex-werknemers

Toestemming manager nodig

Een van de maatregelen die de essentie van 20% Time fundamenteel zouden ondergraven is dat medewerkers tegenwoordig toestemming van hun leidinggevende moeten krijgen voor het initiëren van een eigen projectje. Bovendien raadt het hoger management het middelmanagement aan geen 20% Time-voorstellen meer goed te keuren. Verder is het zo dat de managers worden beoordeeld op de teamproductiviteit, waarbij resultaten uit 20% Time niet worden meegeteld.

Strakke regie lijkt meer op te leveren

De schrijftafelmoord op 20% Time zou vooral zijn beraamd door Larry Page die begin 2011 het roer overnam als ceo. Een van zijn eerste maatregelen die naar buiten kwamen was het stoppen met Google Labs in 2011; een online etalage waarin een aantal experimentele diensten aan het online publiek bij wijze van proef werden aangeboden. Het merendeel van de diensten die Google Labs bevolkten waren voortgekomen uit 20% Time. De achterliggende gedachte lijkt dat de 20% inspanning productiever besteed zal zijn als wordt gekozen voor een strakker geregisseerde opzet, zoals dat gebeurt in in het hoogst geheime Google X Lab, waar onder meer wordt gewerkt aan de computerbril Google Glass en aan auto's die geen menselijke chauffeur meer nodig hebben.

Apple en LinkedIn

Ofschoon het model van min of meer vrije research van werknemers niet nieuw was - 3M praktiseerde het in de jaren 80 van de vorige eeuw al - volgden Apple, LinkedIn en diverse anderen het voorbeeld van Google. De vraag is wat zij nu zullen doen.

Google zelf heeft vooralsnog niet willen reageren op verzoeken van Quartz om toelichting.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in