Grote IT-debacles zijn ook buitenlandse overheden niet vreemd
Voor het onderzoek zijn interviews gehouden met verschillende overheidsambtenaren waarvan de helft in de buitendienst actief is en de andere helft bestond uit ambtenaren verantwoordelijk voor IT-afdelingen. De problemen werden voor een belangrijk deel veroorzaakt door storingen in de netwerkverbindingen. In het merendeel van de gevallen lag de oorzaak niet in het aansluitnetwerk van de betreffende medewerker naar het internet, maar deden de problemen zich voor in de verbinding naar de IT-dienstverlening van de overheid.
Britten hebben IT-probleem aan de grens
Deze week werd ook duidelijk dat de Britse overheid de leverancier van een elektronisch detectiesysteem voor het opsporen van terroristen aan de grens 223 miljoen pond (ca 278 miljoen euro) moet betalen vanwege het verbreken van het contract. De leverancier, Ratheon, werd na drie jaar ontwikkelen in 2010 aan de kant gezet omdat het systeem niet voldeed. In die tijd gaf de Britse overheid al zo'n 324 miljoen euro uit aan de ontwikkeling van het systeem. Ratheon startte een rechtszaak omdat het bedrijf claimde dat de specificaties niet deugden en er in de loop van het project steeds aanpassingen kwamen. De leverancier is nu in het gelijk gesteld, ontdekte Webwereld.
De Britten gaan nu onderzoeken hoe het project zo mis heeft kunnen lopen. Begin dit jaar voerde het Nederlands parlement ook een dergelijk onderzoek uit naar de mislukking van grote IT-projecten bij de overheid.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee