Hackathon: spitsstrook voor innovatie
Spitsstrook
Het komt niet vaak voor dat je op je werk volledig vrij bent om te bepalen wat je doet. Meestal is er een manager die de plannen goed- of afkeurt. De tijd die je eraan besteedt, moet namelijk wel iets opleveren. Dat is ook logisch, want geld kun je maar één keer uitgeven. Dat verklaart ook waarom er strakke procedures bestaan om initiatieven, projecten en doelen tegen het licht te houden. Maar hierdoor wordt wel de drempel verhoogd om spontaan iets te doen wat je leuk vindt. Met een hackathon open je een soort spitsstrook, zodat je om de file heen op de snelweg kunt rijden.
Je bent als management nooit slimmer dan de tientallen of zelfs honderden andere mensen die in het bedrijf werken. Met een hackathon maak je gebruik van de collectieve intelligentie, want mensen kunnen zelf kiezen waar ze aan willen werken. Zo zorg je ervoor dat de intrinsieke motivatie, de passie voor het vak en de nieuwsgierigheid van mensen zichtbaar worden.
Wat levert het op?
Tijdens een hackathon werken mensen aan dat ene dingetje dat ze altijd al hadden willen doen, maar waar ze steeds niet aan toekwamen: iets wat nu echt opgelost moet worden. Daarnaast wordt er geëxperimenteerd met nieuwe technologieën en geleerd van vakgenoten die verspreid in de organisatie zitten. Want tijdens een hackathon helpt iedereen elkaar.
Omdat mensen aan het eind van de hackathon presenteren wat ze hebben gedaan, kun je er volledig op vertrouwen dat mensen hun tijd goed besteden. Bovendien: de hackathon hoeft niet meteen iets op te leveren. De inspiratie en motivatie zelf zijn al waardevol genoeg om het te doen.
Hoe organiseer je een hackathon?
Hackathons zijn er in verschillende soorten en maten. Van één werkdag op kantoor tot een volledige ‘hackweek’ op een externe locatie. Om draagvlak te creëren is het de moeite waard dat mensen uit de business de uitdagingen presenteren waarvan zij hopen dat iemand er iets aan kan en wil doen. De techneuten kiezen vervolgens zelf of ze aan een van deze initiatieven willen werken. Lees meer over hoe Spotify, Facebook en Uber dit doen.
Een simpel format voor een succesvolle hackathon is:
- plan een dag in, nodig mensen uit;
- zorg voor eten en drinken, muziek en sfeer;
- bepaal een thema of definieer een business probleem (optioneel);
- plan een demo;
- evalueer wat wel en niet goed werkt, en plan de volgende.
Zo simpel is het. En is het alleen iets voor IT'ers? Zeker niet. Iedereen kan meedoen, ongeacht rang, stand of functie. Je hoeft ook niet per se software te maken; een goed idee uitwerken naar een prototype van karton is ook nuttig.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee