Overslaan en naar de inhoud gaan

Het opvallendste nieuws volgens Fred Kappetijn

Het is geen raketwetenschap te voorspellen dat verspellen (gamefication) in de naaste toekomst steeds belangrijker wordt. Er is nu al moeilijk een sector te vinden waar men nog niet heeft geëxperimenteerd met het toepassen van elektronische spellen om het gedrag van mensen op een prettige, uitdagende en effectieve wijze te veranderen.
Tech & Toekomst
Shutterstock
Shutterstock

Een erg leuk voorbeeld dat deze week publiciteit kreeg, was afkomstig van Domino’s Pizza, TNO, Syntens en de TU Delft. Het doel van het project is het rijgedrag van de pizzakoeriers van Domino’s Pizza zodanig te veranderen dat de actieradius van de accu’s van de elektrische scooters met ongeveer tien procent toeneemt.

Het verbeterde rijgedrag wordt bereikt door de koeriers met elkaar in competitie te laten zien welke de effecten van hun manier van rijden zijn. Dat leidt niet alleen tot een grotere actieradius, maar ook tot een verbeterde rijstijl en meer verkeersveiligheid. Iedereen die eens door een scheurende pizzakoerier van zijn sokken is gereden, kan zich daar wel iets bij voor stellen.

Een paar jaar geleden was ik programmadirecteur van het programma Service Innovation & ICT (SII) dat zich specifiek richtte op de financiële sector en de creatieve sector. In de voorbereidingsfase hadden wij een ontmoedigende discussie met de medewerkers van Agentschap NL over de vraag of gaming en wel in het bijzonder serious gaming een onderdeel moest zijn van het diensteninnovatieprogramma voor de creatieve sector.

Die slag hebben wij verloren. De ambtenaren bij het ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie vonden dat gedoe met spelletjes maar niks. Ik mag aannemen dat die beperkte visie inmiddels ook aan de Haagse Juliana van Stolberglaan als achterhaald wordt beschouwd.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in