Overslaan en naar de inhoud gaan

MRI toont waarom we beveiligingsboodschappen negeren

Dat onvermogen om te blijven reageren op beveiligingsboodschappen heet met een mooi woord habituatie. Je zou ook gewenning kunnen zeggen. Dat mechanisme zorgt ervoor dat hersenen bij herhaalde prikkeling steeds minder heftig gaan reageren op die prikkel.
Tech & Toekomst
Shutterstock
Shutterstock

Amerikaanse wetenschappers besloten om te onderzoeken, hoe dat in de hersenen werkt. Ze maakten daartoe MRI-opnamen van de hersenen van proefpersonen die aan de standaard waarschuwingsboodschappen worden blootgesteld.

Daaruit bleek dat de hersengebiedjes die verantwoordelijk zijn voor beeldverwerking al na één herhaling van een beveiligingsboodschap een sterke daling van activiteit te zien geven. En dat wordt er niet beter op als er meer volgen. Gevolg daarvan is dat de gewaarschuwden steeds sterker de neiging vertonen om die boodschappen te negeren. Dat is dus niet te wijten aan onachtzaamheid of zorgeloosheid van de gebruikers, het is gewoon een functie van de manier waarop onze hersenen werken, onderstrepen de onderzoekers.

Variatie in ontwerp helpt

Software-ontwerpers staan hier niet helemaal machteloos tegenover. De onderzoekers hebben namelijk ook getest wat het effect is van wijzigingen in de vorm, tekst, opmaak of kleur van de waarschuwingsboodschappen c.q. - boxjes. Wanneer daar voldoende variatie in zit, is het habituatie-effect meetbaar minder.

Het onderzoek is gepubliceerd onder de titel How Polymorphic Warnings Reduce Habituation in the Brain — Insights from an fMRI Study.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in