Niet winterweer, maar software deed Fyra stranden
Een cruciaal onderdeel van het haperende beveiligingssysteem is een continue verbinding tussen de Fyra-treinen en het speciaal voor het spoor uitgerolde GSM-Rail-netwerk (GSM-R). Alle informatie over de trein en instructies voor de machinist worden via dit communicatienetwerk uitgewisseld. Functioneert de GSM-R-verbinding niet, dan volgt een noodstop.

Shutterstock
Shutterstock
Door een fout in de software van de boordcomputer van de Fyra bestaat er bij de Nederlands-Belgische grens een verhoogde kans op contactverlies met het GSM-R-net.
Een andere bug in de software leidt ertoe dat - in de perceptie van de boordcomputer - de rijrichting plotseling verandert. De computer concludeert dan in tegenovergestelde richting te rijden en activeert uit voorzorg de remmen.
Het ziet er volgens De Ingenieur niet naar uit dat de problemen met het beveiligingssysteem op korte termijn volledig zijn op te lossen. Aanpassen en opnieuw certificeren van de software kost veel tijd.
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee