Nvidia ontwikkelt rijbewijs voor zelfrijdende auto
De precieze invulling en eisen van het software-rijbewijs zijn nog niet bekend. Nvidia overlegt hierover met TÜV SÜD, een Duitse organisatie die onafhankelijke tests uitvoert op allerlei gebieden, waaronder automotive. TÜV heeft een conceptdocument opgesteld dat voorstelt op welke kenmerken de software van een zelfrijdende auto beoordeeld kan worden, en op welke manieren.
Nieuwe Nvidia-technieken zijn bedoeld voor zelfrijdende auto's
Nvidia oppert om het softwareplatform van een autofabrikant te testen via twee eigen tools. Die meten de kwaliteit van de software van de zelfrijdende auto, bijvoorbeeld hoe hij omgaat met onverwachts overstekende voetgangers en abrupt remmen. Als de testresultaten voldoen aan de eisen van het software-rijbewijs, kan de auto de (test)weg op, zo is de gedachte.
De eerste tool van Nvidia is de gloednieuwe Drive Constellation simulatiesoftware, een cloudgebaseerd platform dat de zelfrijdende auto in allerlei gepersonaliseerde (virtuele) omgevingen laat rondrijden. Autofabrikanten kunnen allerlei aanpassingen doen, variërend van de weersomstandigheden tot het type weg en het aantal voertuigen in de nabije omgeving.
De andere tool is het Safety Force Field-algoritme, een eveneens nieuwe vinding van Nvidia. Dit algoritme is bedoeld voor zelfrijdende auto's en gebruikt computervoorspellingen om te 'raden' wanneer mensen, auto's en andere objecten zo dichtbij zijn dat een botsing bijna onvermijdelijk is. De auto moet dan de noodrem gebruiken en/of onverwachts sturen. Nvidia stelt het algoritme open-source beschikbaar aan automakers.
Wereldwijde standaard
De conceptstandaard voor het software-rijbewijs is volgens Nvidia bedoeld voor toezichthouders en autofabrikanten over de hele wereld. Het techbedrijf roept deze partijen op om mee te werken aan de Nvidia Drive Constellation om de standaarden te verbeteren met nieuwe inzichten en data.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee