Schrikseconde 2.0
De YouTube van de Tempe Police Vehicular Crime Unit illustreert dat goed. De bestuurder wordt vlak voor het dodelijk ongeval pas alert en zijn reactie is verkeerd door de acute stress: wegduiken in plaats van remmen.
In kernreactoren weten we al heel lang dat zowel te weinig als te veel stress niet tot optimaal menselijk handelen leidt. Er is een stresslevel tussenin nodig dat zorgt voor voldoende alertheid, met als gevolg betrouwbaar(der) handelen. Mocht het toch misgaan, dan is het van groot belang om operators van life-critical systemen te drillen zodat zij onder acute stress vanuit het onderbewuste het juiste doen.
De klassieke bestuurder moet altijd alert blijven, want even niet opletten kan al een ongeluk veroorzaken. Daarom elke twee uur een kwartier rust: alertheid kost energie. In een autonoom voertuig wordt de operator te ontspannen, in de YouTube is dat ook goed te zien.
Collega Steinbuch van de TU Eindhoven schreef dat de overheid autofabrikanten moet verplichten data van zelfrijdende auto's openbaar te maken. Het Department of Motor Vehicles in California eist dat al. Tesla rapporteerde in 2015 aan DMV: "There were Zero (0) autonomous mode disengagements during the period from the date of issuance of our testing permit." Dat was in januari 2016.
Inmiddels weten we beter. Volkswagen rapporteerde ingrepen plus responsetijden afgerond op hele secondes. Daarmee kun je een eerste indruk krijgen.
Responsetijden van nul bestaan niet of nauwelijks, dus van die 36 stuks simuleren we een tijd die afgerond nul is. Rare tijden van 737 en 14.284 seconden gaan in de datashredder. Dan houden we 193 afgeronde tijden over plus 36 gesimuleerde van onder de 0,5 seconde. Daar komt een mooie responsetijdendistributie uit met een scherpe piek op 1,8 seconden, net onder de mediaan die op 2 seconden zit: 50% van de responsetijden zit dus boven de 2 seconden.
Gemiddeld reageert men na 1,2 seconden met een ingreep, en deze reactietijden zijn fiks trager. En dan zijn het nog getrainde operators; het is hun werk om alert te blijven. De doorsneegebruiker zal minder alert zijn, en na al het werk instappen.
Een rapport over een dodelijk ongeval tussen een Tesla en een vrachtwagen laat inderdaad heel lange reactietijden zien. De National Transportation Safety Board weet dat de Tesla 120 km/uur reed en dat er maximaal 10,4 seconden was om elkaar te zien, en te reageren. Maar dat gebeurde niet. In de Tesla zat helemaal geen bestuurder, maar een operator met een veel tragere response, net als in het filmpje uit Tempe, en net als in de testauto van Volkswagen.
De spaarzame data van testrijders en brokkenmakers in autonome voertuigen wijzen op tragere responsetijden. In combinatie met een falend autonoom voertuig is dat dodelijk.
Niet alleen zijn meer data nodig, maar ook data onafhankelijk van fabrikanten inclusief onderzoek daaraan: schrikseconde 2.0. Daarnaast moeten autonome voertuigen zo worden ontworpen dat het juiste stresslevel aanwezig blijft bij de operators. In de nucleaire industrie ligt de inspiratie voor het oprapen.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee