Touch delft onderspit tegen knoppen, voor Volkswagen
Volkswagen komt terug op het invoeren van touch-bediening voor systemen in zijn auto's. Alle wagens van de Duitse fabrikant worden weer uitgerust met (meer) fysieke knoppen voor de vijf belangrijkste functies. Volkswagens hoofddesigner erkent dat het verwijderen van knoppen een vergissing was.
- Lees ook: Auto verzamelt meer data dan je lief is

Met ingang van de nieuwe elektrische auto ID 2all komen er weer meer fysieke knoppen. Die zijn dan voor de vijf belangrijkste functies in onboard-systemen. Het gaat om de volgende functies: het volume (van muziek, maar ook van communicatie via de carkit), de verwarming aan elke kant van de auto, de ventilatoren, het waarschuwingslicht.
Touch, met mate
Het is geen smartphone, het is een auto, stelt hoofddesigner Andreas Mindt van Volkswagen. Hij wordt aangehaald door PCmag.com over de terugkeer van klassieke knoppen voor bediening van systemen in auto's. Volkswagens aankondiging van de terugkeer naar (meer) fysieke knoppen betekent niet een afschaffing van touch.
Een concurrent als Hyundai heeft eerder al het nut van fysieke bedieningsmogelijkheden erkend. Bestuurders kunnen dan namelijk op de tast dingen doen, zodat hun blik letterlijk op de weg kan blijven. Een onderzoek in 2022 door het Zweedse autoblad Vi Bilägare heeft al de risico's van afleiding door touch-bediening belicht, meldt PCmag nog.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee