Overslaan en naar de inhoud gaan

Touch is te ver doorgeschoten

Nee, ik ben geen BlackBerry-nostalgist. Of een terugvallende CrackBerry-verslaafde. Maar touch is toch echt te ver doorgeschoten. Functie moet de vorm bepalen, wat dus ook geldt voor de vorm van bediening voor onze apparaten. Zoals auto's, waar nu wordt bijgestuurd.

touch-scherm
Shutterstock, Flystock

Begrijp me dus niet verkeerd. Ik zie, weet en waardeer dat touchbediening veel, heel veel goeds heeft gebracht. Grotere smartphoneschermen zónder dat de apparaten zelf groter hoefden te worden. Omdat toetsenborden niet langer fysiek onder het scherm zitten. Functioneel wisselende mogelijkheden doordat toetsenborden softwarematig zijn geworden. Dus afhankelijk van het invoerveld komen letter- of juist cijfertoetsen in beeld. Kortom, veel meer flexibiliteit.

Focus op wat echt belangrijk is

Alleen vereist dat wel aandacht van de gebruiker. Soms zelfs letterlijk kijken naar het scherm, waar de touchbediening zich bevindt. Zonder fysieke terugkoppeling weet je immers niet exact waar je zit met je vingers. Wat je aan of uit zet. In het geval van een berichtje vanaf een smartphone kan dat een tikvaud opleveren. Die autocorrect misschien wel opvangt en voor je corrigeert (of voor je verpest, dat kan ook).

Maar in het geval van devices als auto's (of schepen, waarmee het in 2017 al flink misging) is touch toch echt te ver doorgeschoten. Autofabrikanten hebben meer en meer fysieke knoppen vervangen door touchbediening. Wat in enige mate wel kan voor niet-essentiële functies, maar wat hoe dan ook afleidend is voor de bestuurder. Een ander radiostation of Spotify-nummer kiezen? Even naar het touch-scherm kijken. En dus de ogen niet op de weg hebben. En hoe zit het met alarmlampen of noodknoppen zoals de Europese eCall-functie voor 112?

Aanmoedigingsbeleid

Gelukkig ben ik niet de enige die vindt dat touch in wagens wel wat minder mag. De Europese crashtestorganisatie Euro NCAP (European New Car Assessment Programme) past zijn testcriteria aan met oog op doorgeslagen touchbediening, meldt Ars Technica. Dit moet autofabrikanten "aanmoedigen" om aparte, fysieke bedieningsmogelijkheden te gebruiken, voor basale functies zodat die op een intuïtieve en veiligere manier zijn te gebruiken. Jammer alleen dat deze zachte dwang pas in 2026 wordt ingevoerd. Tot die tijd dus niet teveel touch gebruiken onderweg!

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in