Overslaan en naar de inhoud gaan

EU hoge raad wijst AdWords-klacht af

Het hof bevestigt daarmee uitspraken van de lagere rechters. Bedrijven overtreden geen merkenrecht wanneer zij zoekwoorden met namen van concurrenten 'kopen' bij zoekmachine-exploitanten. Zij kunnen met zo'n actie hun eigen producten onder de aandacht te brengen bij mensen die bij de zoekmachine op de merknamen van concurrerende producten zoeken.
Tech & Toekomst
Shutterstock
Shutterstock

De zaak werd aangespannen door onder meer Portakabin die ontdekte dat concurrent Primakabin de naam Portakabin had 'gekocht' in verschillend gespelde varianten. Ook modekoning Louis Vuitton had Google aangeklaagd omdat de producenten van nep-Vuitton-producten zich in de kijker speelden rond de zoekopdrachten naar Vuitton.

Het hof heeft echter bepaald dat het kopen en verkopen van zoektermen geen inbreuk betekent op de merken waar zij betrekking op hebben. Overigens is het de adverteerders niet toegestaan de merknamen te gebruiken in hun reclameuitingen naast de zoekopdrachten op een manier die de gebruiker van de zoekmachine in verwarring brengt over de herkomst van de aangeboden goederen.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in