EU hoge raad wijst AdWords-klacht af
Het hof bevestigt daarmee uitspraken van de lagere rechters. Bedrijven overtreden geen merkenrecht wanneer zij zoekwoorden met namen van concurrenten 'kopen' bij zoekmachine-exploitanten. Zij kunnen met zo'n actie hun eigen producten onder de aandacht te brengen bij mensen die bij de zoekmachine op de merknamen van concurrerende producten zoeken.
De zaak werd aangespannen door onder meer Portakabin die ontdekte dat concurrent Primakabin de naam Portakabin had 'gekocht' in verschillend gespelde varianten. Ook modekoning Louis Vuitton had Google aangeklaagd omdat de producenten van nep-Vuitton-producten zich in de kijker speelden rond de zoekopdrachten naar Vuitton.
Het hof heeft echter bepaald dat het kopen en verkopen van zoektermen geen inbreuk betekent op de merken waar zij betrekking op hebben. Overigens is het de adverteerders niet toegestaan de merknamen te gebruiken in hun reclameuitingen naast de zoekopdrachten op een manier die de gebruiker van de zoekmachine in verwarring brengt over de herkomst van de aangeboden goederen.
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee