Groei pc-markt slaat om in krimp

Consument koopt minder pc's of kiest voor tablets
Vooral de zwakke vraag naar pc's van consumentenzijde was spelbreker. Lange tijd wakkerden lage prijzen de verkoop aan consumenten aan, aldus analist Mikako Kitagawa. Die tijd lijkt voorbij. Consumenten richtten hun aandacht meer op tablets – de nieuwe rage – en andere consumentenelektronica. Daarnaast keken meer potentiële kopers de kat uit de boom.
Vervangingscyclus in bedrijven duurt voort
Lichtpuntje voor pc-leveranciers is dat de verkoop aan professionele gebruikers wel gestaag doorgroeit, aangewakkerd door een vervangingscyclus. Zonder het zakelijke segment zou de pc-markt vorig kwartaal zelfs een van de slechtste periodes in de recente geschiedenis hebben beleefd, aldus Gartner. De verwachting is dat de vervangingsgolf in bedrijven doorloopt tot eind 2011 of begin 2012, waarbij wel sprake is van variaties tussen regio's en marktsegmenten.
Alleen Toshiba en vooral Lenovo groeien nog
Van de grote pc-fabrikanten presteerden HP, Acer en Dell onder de maat. HP bleef weliswaar koploper maar had last van de dip op de consumentenmarkt en groeipijnen in Azië. Het Taiwanese Acer viel echter veel harder terug, onder meer doordat kopers hun interesse verlegden van mini-notebooks naar tablets.
Voor het eerst in 6 kwartalen verkocht Dell minder pc's dan een jaar eerder. Opvallend is dat Lenovo wel stevig wist te groeien. Ook Toshiba verkocht meer pc's dan in het openingskwartaal van 2010.
In Europa, het Midden-Oosten en Afrika (EMEA) vielen de pc-verkopen in het eerste kwartaal met 2,8 procent terug naar 26,1 miljoen stuks, met als zwakste deelregio West-Europa. Volgens Gartner-analist Ranjit Atwal hadden zich in het slotkwartaal van 2010 voorraden opgehoopt die in het eerste kwartaal langzaam zijn weggewerkt.
In EMEA ook krimp in zakelijke segment
Opvallend is dat in EMEA ook de professionele koper het liet afweten. De nog steeds zwakke economie ontmoedigt investeringen in nieuwe pc's, stelt analist Meike Escherich. HP, Acer, Dell en Asus konden allemaal minder pc's afzetten in EMEA, maar Lenovo was de witte raaf dankzij een agressieve prijsstelling.
Wereldmarkt pc's, eerste kwartaal 2011 vs. 2010 (x miljoen pc's)
Fabrikant | 1e kw 2011, aantal | 1e kw 2011 aandeel | 1e kw 2010, aantal | 1e kw 2010, aandeel | Groei 2011 vs 2010 |
HP | 14,80 | 17,6% | 15,31 | 18,0% | – 3,4% |
Acer | 10,89 | 12,9% | 12,41 | 14,6% | – 12,2% |
Dell | 9,98 | 11,9% | 10,21 | 12,0% | – 2,2% |
Lenovo | 8,14 | 9,7% | 6,98 | 8,2% | + 16,6% |
Toshiba | 4,82 | 5,7% | 4,58 | 5,4% | + 5,3% |
Overigen | 35,62 | 42,3% | 35,69 | 41,9% | – 0,2% |
Totaal | 84,25 | 100% | 85,18 | 100% | – 1,1% |
Bron: Gartner, april 2011 (voorlopige cijfers)
Opmerking: tabel omvat desktop-pc's, notebooks en netbooks, maar geen mediatablets.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee