Overslaan en naar de inhoud gaan

IT-branche groeit dankzij cloud

Dat blijkt uit een vandaag gepresenteerd rapport van ABN AMRO. Het tij lijkt te keren voor de IT-branche, schrijft de bank, nu alle onderdelen ervan omzetgroei laten zien. De omzetstijging van IT-hardware bedroeg in 2014 1,8 procent, terwijl in 2013 nog sprake was van krimp. De groei komt vooral uit de zakelijke markt en wordt gedreven door de verkoop van netwerkapparatuur en servers. Deze markt groeit door mobiel en cloud.
Tech & Toekomst
Shutterstock
Shutterstock

Softwaremarkt in de lift dankzij cloud

Softwarebedrijven zijn dus de best presterende bedrijven van de TMT-sector met een omzetgroei van 5 procent. Ook hier staat cloud computing aan de basis van groei, evenals de export van softwarediensten naar het buitenland. De cloud verandert de IT-markt ingrijpend, concludeert ABN AMRO: het opent nieuwe markten, omdat nagenoeg de hele wereld via cloud diensten zal gaan afnemen.

Herstel advertentiemarkt vooral dankzij online

Na twee moeilijke jaren is ook de advertentiemarkt in 2014 opgekrabbeld. Online, dat inmiddels is uitgegroeid tot het grootste advertentiemedium, kwam als beste uit de bus, met een stijging van 11,3 procent. Dit is een keerpunt ten opzichte van 2013 toen de groei juist terugliep naar 8 procent. Deze groeiversnelling is volgens ABN AMRO vooral te danken aan de sterke toename van mobile advertising op smartphones en tablets. Zij verwacht dat de advertentiemarkt ook in 2015 groei laat zal laten zien.

Telecommarkt lijkt verzadigd

In 2014 kwam de telecommarkt tot stilstand. Krimpende deelmarkten - mobiele en vaste telefonie - en groeiende deelmarkten - glasvezel en mobiele data - hielden elkaar in evenwicht. In 2013 bedroeg de groei in de totale telecommarkt nog ongeveer één procent. Glasvezel heeft eind 2014 een marktaandeel van 11 procent en zorgt voor een lichte groei van de breedbandmarkt. De acceptatie van 4G verloopt een stuk sneller, nu ruim 1 op de 5 Nederlanders is overgestapt. Toch is de telecommarkt volgens ABN AMRO verzadigd. Zij verwacht omzetstagnatie, omdat groeisegmenten als glasvezel en 4G-abonnementen de krimp in de rest van de markt niet kunnen compenseren.

Nederland goede uitgangspositie

“TMT-bedrijven profiteren van de goede digitale uitgangspositie van Nederland en een sterke creatieve industrie”, vertelt Steven Peters, Sector Banker Technologie, Media & Telecom van ABN AMRO. In de telecommarkt laat de groei echter nog op zich wachten. De belofte van het Internet of Things hangt boven de markt, maar is nog niet zichtbaar in de cijfers, licht Peters toe. “Alles wijst erop dat deze markt aan de vooravond staat van een concurrentiestrijd op prijs. Dit kan op termijn positief uitpakken. Doordat dalende prijzen een impuls kunnen geven aan mobiele telefonie - en dan vooral mobiele data - ligt de weg naar nieuwe groei in de telecommarkt mogelijk weer open.”


Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in