IT-branche groeit dankzij cloud
Softwaremarkt in de lift dankzij cloud
Softwarebedrijven zijn dus de best presterende bedrijven van de TMT-sector met een omzetgroei van 5 procent. Ook hier staat cloud computing aan de basis van groei, evenals de export van softwarediensten naar het buitenland. De cloud verandert de IT-markt ingrijpend, concludeert ABN AMRO: het opent nieuwe markten, omdat nagenoeg de hele wereld via cloud diensten zal gaan afnemen.
Herstel advertentiemarkt vooral dankzij online
Na twee moeilijke jaren is ook de advertentiemarkt in 2014 opgekrabbeld. Online, dat inmiddels is uitgegroeid tot het grootste advertentiemedium, kwam als beste uit de bus, met een stijging van 11,3 procent. Dit is een keerpunt ten opzichte van 2013 toen de groei juist terugliep naar 8 procent. Deze groeiversnelling is volgens ABN AMRO vooral te danken aan de sterke toename van mobile advertising op smartphones en tablets. Zij verwacht dat de advertentiemarkt ook in 2015 groei laat zal laten zien.
Telecommarkt lijkt verzadigd
In 2014 kwam de telecommarkt tot stilstand. Krimpende deelmarkten - mobiele en vaste telefonie - en groeiende deelmarkten - glasvezel en mobiele data - hielden elkaar in evenwicht. In 2013 bedroeg de groei in de totale telecommarkt nog ongeveer één procent. Glasvezel heeft eind 2014 een marktaandeel van 11 procent en zorgt voor een lichte groei van de breedbandmarkt. De acceptatie van 4G verloopt een stuk sneller, nu ruim 1 op de 5 Nederlanders is overgestapt. Toch is de telecommarkt volgens ABN AMRO verzadigd. Zij verwacht omzetstagnatie, omdat groeisegmenten als glasvezel en 4G-abonnementen de krimp in de rest van de markt niet kunnen compenseren.
Nederland goede uitgangspositie
“TMT-bedrijven profiteren van de goede digitale uitgangspositie van Nederland en een sterke creatieve industrie”, vertelt Steven Peters, Sector Banker Technologie, Media & Telecom van ABN AMRO. In de telecommarkt laat de groei echter nog op zich wachten. De belofte van het Internet of Things hangt boven de markt, maar is nog niet zichtbaar in de cijfers, licht Peters toe. “Alles wijst erop dat deze markt aan de vooravond staat van een concurrentiestrijd op prijs. Dit kan op termijn positief uitpakken. Doordat dalende prijzen een impuls kunnen geven aan mobiele telefonie - en dan vooral mobiele data - ligt de weg naar nieuwe groei in de telecommarkt mogelijk weer open.”
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee