Overslaan en naar de inhoud gaan

'Markt voor digitale bedrijfsopleidingen verdubbelt tot 2018'

Dat blijkt uit de studie ‘Corporate learning goes digital - How companies can benefit from online education’ van Roland Berger Strategy Consultants. Volgens het consultancybureau bieden digitale opleidingen bedrijven enorme voordelen: flexibiliteit, lagere kosten en de mogelijkheid ze te integreren in een normale werkdag.
Tech & Toekomst
Shutterstock
Shutterstock

Belangrijkste marktcijfers

In 2005 staken investeerders 52 miljoen dollar in technologische ontwikkelingen voor e-learning. Zeven jaar later was dat bedrag opgelopen tot 1,2 miljard dollar. Er zijn volgens Roland Berger zo’n 3000 Europese aanbieders van e-learning en hun aantal neemt snel toe. Momenteel gaat er 91 miljard dollar om in de e-learning-industrie. Tot 2017 zal de markt met 20 procent groeien. Slechts 4 procent van de Amerikaanse bedrijven bood in 1995 e-learning aan als onderdeel van de ontwikkelingsprogramma's voor hun medewerkers. Vandaag de dag doet 77 procent van de bedrijven dat.

Voortgang real-time te volgen

Benno van Dongen, partner van adviesbureau Roland Berger in Amsterdam, noemt de cijfers indrukwekkend. “Digitale bedrijfsopleidingen maken klassikale vormen van onderwijs overbodig of minder vaak nodig. Ze bieden bedrijven die wereldwijd actief zijn de mogelijkheid de opleidingen op meerdere locaties tegelijkertijd aan te bieden.” E-learning stelt bedrijven volgens Van Dongen ook in staat de voortgang van hun medewerkers real-time te volgen en zelfs te voorspellen. “Zoals Google of Amazon de data van hun klanten analyseren om hun (advertentie)aanbod te personaliseren, kunnen digitale opleidingen hun tempo of niveau aanpassen aan de gebruiker.”

Geen tijd om rustig bij te scholen

Dat bedrijven sneller dan vroeger moeten inspelen op veranderingen in de markt, stimuleert de groei van e-learning. In veel industrieën is vaak geen tijd meer om medewerkers rustig bij te scholen. Dat moet gebeuren tegelijk met het implementeren van nieuwe strategieën. “Digitale opleidingstrajecten zijn daarvoor ideaal: ze zijn snel aan te passen, geschikt om op de werkplek te volgen en kunnen op maat worden gemaakt. Zo kunnen bedrijven de kennisontwikkeling van hun medewerkers veel makkelijker inpassen in hun dagelijkse werkzaamheden”, aldus Van Dongen.

Wel is de markt voor online-leren erg gefragmenteerd. Om e-learning efficiënt te laten zijn, moet het passen bij de bedrijfscultuur en –strategie, benadrukt het adviesbureau.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in