Minder groei in smartphones
Nokia bleef de grootste verkoper van smartphones maar zag zijn marktaandeel in het tweede kwartaal wel dalen van 50,8 naar 47,5 procent. Gartner constateert dat Nokia innovatief moet blijven en meer keuze moet bieden om concurrerend te blijven. De BlackBerry van RIM bleef het goed doen bij de consument en rukte op van 8,9 naar 17,5 procent. Het Taiwanese HTC klom met de producten onder eigen merknaam van 2,2 naar 4,1 procent. Daarnaast maakt HTC als OEM-fabrikant ook toestellen voor derden.
Het marktaandeel van het Japanse Sharp viel terug van 8,2 naar 4,1 procent. Fujitsu, dat vrijwel stabiel bleef op 3,3 procent, maakt de top vijf vol. Alle overige fabrikanten voorzagen samen 23 procent van de markt. Apple zag het marktaandeel van zijn iPhone tussen het eerste en het tweede kwartaal kelderen van 5,3 naar 2,8 procent, in afwachting van de komst van de iPhone 3G in juni. Gartner verwacht dat Apple het in het tweede halfjaar aanzienlijk beter zal doen.
Uitgesplitst naar besturingssysteem voert Symbian de ranglijst aan met 57,1 procent (was 65,6 procent). Symbian verloor vooral terrein in Japan, waar Mitsubishi stopte met het maken van mobieltjes. Naast Nokia gebruiken ook Sony Ericsson en Motorola het Symbian OS. Het platform van RIM klom van 8,9 naar 17,4 procent en Windows Mobile ging van 11,5 naar 12 procent, terwijl Linux terugviel van 10,1 naar 7,3 procent.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee