Overslaan en naar de inhoud gaan

Apple bevestigt reparatiebeperking voor Macs

Een maand geleden naar buiten gekomen en nu summier door Apple bevestigd: reparaties door ongeautoriseerde partijen kan Macs 'bricken'. Alleen gebruik van officieel toegestane componenten, te plaatsen door officieel bevoegde partners, levert een gerepareerde Mac op. De Apple-eigen T2-securitychip in nieuwere Mac-modellen zoals de MacBook Air en de Mac mini beperkt reparaties.
MacBook Air
© Apple
Apple

Apple heeft aan technieuwssite The Verge bevestiging gegeven dat nieuwere Macs bij bepaalde reparaties een bedrijfseigen diagnostische tool nodig hebben. Het niet draaien van deze software betekent dat een hardwarematig gerepareerde Mac-computer weigert te werken. Het gaat om reparatiewerk aan bijvoorbeeld het moederbord of de Touch ID-sensors.

Bescherming

Laatstgenoemde is de vingerafdrukscanner waarmee Apple niet alleen inloggen op Macs mogelijk maakt, maar waarlangs toegang tot het achterliggende Apple ID wordt gefaciliteerd. Aan zo'n account is ook een eventueel gebruikte iPhone, iPad en/of iPod gekoppeld, en hoe dan ook creditcardgegevens en app-aankoopinformatie. Apple is er veel aan gelegen om deze privacy- en securitygevoelige informatie te beschermen. De zelfontwikkelde T2-chip zorgt in Macs voor de beveiliging, wat dus ook gevolgen heeft voor reparaties.

Reparatiebedrijf iFixit omschrijft de T2 ronduit als een guillotine die Apple boven het hoofd van Mac-eigenaren houdt, schrijft The Verge. De T2-chip controleert bij de eerste reboot na een reparatie of de aanwezige onderdelen wel afkomstig zijn van een geautoriseerde leverancier. iFixit-CEO Kyle Wiens verdenkt Apple van een machtsgreep ten opzichte van onafhankelijke reparateurs. Daarnaast kan de opzettelijke beperking van reparaties ook dienen als dreigingsmiddel om geautoriseerde partnerbedrijven in het gelid te houden, speculeert Wiens.

SSD-uitval MacBook Pro

Ondertussen heeft Apple nu net een vervangingsprogramma aangekondigd voor de SSD-opslag in zijn 13 inch MacBook Pro zónder Touch Bar. Die instapmodellen van deze laptop voor Mac-professionals kunnen last hebben van "een issue die kan resulteren in dataverlies en uitval van de drive", vermeldt de fabrikant op de supportpagina. Het gaat om de MacBook Pro's zonder aanraakstrook, die zijn verkocht tussen juni 2017 en juni dit jaar. Reparatie moet dus gebeuren bij Apple zelf of een geautoriseerde dienstverlener (AASP, Apple Authorized Service Provider).

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in