Overslaan en naar de inhoud gaan

Apple ineens coulant naar reparateurs

iPhone-maker Apple kondigt een onverwachte ommekeer aan in zijn beleid ten opzichte van onafhankelijke elektronicawinkels die reparatiediensten bieden. Na jaren van lobbyen in Amerikaanse staten tegen wetgeving voor verplichte levering van onderdelen, tools en reparatiehandleidingen gaat Apple die zaken nu juist te koop aanbieden aan reparateurs die niet de status van geautoriseerde partner hebben.
iPhone 6 accu
© iFixit
iFixit

Het nieuwe beleid moet helpen om de zware belasting op geautoriseerde partners te verlichten. Die bedrijven worden overspoeld door reparatiewerk voor iPhones met bijvoorbeeld gebarsten schermen of geëlektrocuteerde oplaadpoorten. Het reparatieprogramma waarbij Apple iPhone-onderdelen, gespecialiseerde reparatiegereedschappen en handleidingen voor fixwerk verkoopt, wordt eerst uitgevoerd in de Verenigde Staten. Later volgen andere landen. Het is nog niet bekend wanneer welke andere landen aan de beurt zijn.

Grip en speciale schroeven

De reparatiehulp die nu officieel te koop wordt aangeboden, geldt voor onderhoud aan iPhones die niet meer onder de garantie vallen. MacBooks vallen er niet onder, meldt persbureau Reuters. Verder gaat het bij iPhones niet om reparaties van alle soorten problemen, maar om de meest voorkomende gevallen die buiten de garantie vallen. Tot op heden konden klanten daarmee alleen terecht bij Apple zelf of bij een select aantal geautoriseerde partners van het bedrijf.

Middels het wereldwijde netwerk van ruim 5000 geautoriseerde elektronicaleveranciers probeert Apple controle te houden op reparatiewerk, mede met het oog op de betrouwbaarheid daarvan én de kwaliteit van gebruikte onderdelen. Daarbij hanteert Apple forse hoeveelheden voor minimale afname van onderdelen, door geautoriseerde partners. Een ander middel om grip te houden is het gebruik van speciale schroeven waarvoor apart gereedschap nodig is.

Aanmelden

Nu laat de iPhone-maker deze houding dus enigszins varen. In de aankondiging stelt Apple dat het klanten nu "nog meer opties voor veilige, betrouwbare reparaties" biedt. "Wanneer reparatie nodig is, moet een klant erop kunnen vertrouwen dat de reparatie goed wordt uitgevoerd", verklaart Apple-COO (chief operating officer) Jeff Williams. Onafhankelijke reparateurs, van groot tot klein, kunnen zich bij Apple aanmelden om in aanmerking te komen voor het nieuwe initiatief. Lidmaatschap hiervoor is gratis.

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in