Overslaan en naar de inhoud gaan

'iPad knaagt aan verkoop netbooks'

De tabletcomputer iPad van Apple kannibaliseert de verkoop van mini-notebooks, die de afgelopen jaar jaar zo’n hoge vlucht nam. Dat beweert althans een Amerikaanse marktanalist. Op haar analyse valt wel wat af te dingen.
Apple-tablet, front
© Apple
Apple

Katy Huberty, analist bij zakenbank Morgan Stanley, stuurde donderdag een rapport aan klanten waarin zij de overname van Palm door HP onder de loep neemt. Huberty veronderstelt in haar beschouwing dat HP een tabletcomputer met Palms webOS zal uitbrengen die de strijd aanbindt met de iPad en 15 procent van de tabletmarkt verovert.

Uit het cijfermateriaal van Huberty blijkt dat de verkoop van netbooks zomer 2009 een piek bereikte en sindsdien bergafwaarts is gegaan. Bedroeg de groei in juli 2009 nog 651 procent op jaarbasis, in december was dat gedaald tot 179 procent. Tussen januari en april zijn de netbooks verder uit de gratie geraakt, wat Huberty toeschrijft aan de komst van de iPad. Zo zakte de groei van netbookverkopen in januari tot 68 procent en in april naar 5 procent.

Apple-topman Steve Jobs kondigde de iPad op 27 januari aan, al duurde het nog tot eind april voordat de verkoop in Amerika echt begon. Met de iPad in aantocht zouden veel consumenten al sinds begin dit jaar hebben besloten geen netbook meer te kopen.

Een peiling van Morgan Stanley wees uit dat 44 procent van de Amerikaanse consumenten met aankoopplannen voor een iPad eerder had overwogen een netbook te kopen. Verder verkoos 41 procent de iPad boven een iPod Touch, zag 28 procent af van een eReader en schrapte 27 procent een desktop-pc van de verlanglijst ten gunste van de iPad.

Dat de iPad werkelijk zo’n groot effect heeft gehad op de vraag naar netbooks valt te betwijfelen. Dat blijkt wel uit het feit dat de daling vorig jaar al inzette, toen nog niemand van de iPad had gehoord. et is ook nog veel te vroeg om het effect van de iPad op de verkoop van andere mobiele computers in de praktijk te kunnen meten.

Het lijkt er eerder op dat de markt voor mini-notebooks een zeker verzadigingspunt heeft bereikt. Groeicijfers van honderden procenten per jaar zijn voor geen enkel product lang houdbaar. Al bij de introductie van de eerste netbooks in 2008 verkondigden sommige analisten dat de stormloop op de kleine, goedkope notebooks een tijdelijk fenomeen was. Veel (potentiële) kopers zouden na enige tijd de beperkingen van netbooks inzien en toch voor volwaardige, iets duurdere laptops kiezen. Bovendien is het fenomeen netbook nauwelijks aangeslagen in het bedrijfsleven.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in