Overslaan en naar de inhoud gaan

iPhone 4 stemt minder tevreden dan iPhone 3GS

ChangeWave Research voerde in juli een onderzoek uit naar het oordeel van 231 iPhone 4-bezitters, en vergeleek die uitkomsten met een onderzoek in augustus 2009, kort na de introductie van de iPhone 3GS. Destijds was de tevredenheid onder de iPhone 3GS-bezitters groot. 82 procent was zeer tevreden, en 17 procent was enigszins tevreden.
Tech & Toekomst
Shutterstock
Shutterstock

Ook de iPhone 4 scoort hoge cijfers, maar toch wat minder dan de 3GS: 72 procent is zeer tevreden, en 21 procent enigszins tevreden. Een op de drie eigenaren van de iPhone 4 geeft aan, dat het toestel zijn verwachtingen overtrof, en de helft dat de iPhone 4 aan zijn verwachtingen beantwoordde. Dat ligt iets onder het niveau, destijds, bij de iPhone 3GS.

ChangeWave Research wijt dat aan de hooggespannen verwachtingen rond de iPhone 4, die veel meer gehypet werd dan de 3GS-variant. Waarschijnlijk speelt ook het veelbesproken antenneprobleem een rol. ChangeWave Research vroeg in welke mate men daarvan last had gehad. 7 procent had er grote problemen mee ervaren, 14 procent een beetje, nog eens 14 procent rapporteerde nauwelijks problemen, en twee derde helemaal geen.

De antenne was ook 1 van de 3 meestgenoemde onderdelen die de eigenaren slecht bevielen. Overigens hadden de iPhone 4-eigenaars minder last van verbroken verbindingen dan de 3GS-bezitters vorig jaar; de gemiddelde frequenties lagen op 5,2 en 6,3 procent van het aantal gesprekken.

Toch is het mobiele netwerk het grootste punt van kritiek onder de iPhone 4-bezitters: 27 procent vindt het vervelend dat hij verplicht is gebruik te maken van het netwerk van AT&T, en 24 procent vindt de dekking, snelheid en/of kwaliteit van het AT&T-netwerk een minpunt, 24 procent klaagt over de antenne, en 23 procent vindt het aantal malen dat de verbinding niet tot stand komt een minpunt.

Ten opzichte van de 3GS heeft Apple de iPhone duidelijk de accu verbeterd. Dat was vorig jaar bij de 3GS de meestgeuite klacht; door 41 procent van de ondervraagden. Bij de iPhone 4 is het percentage klagers daarover gezakt naar 15.

De favoriete verbetering van de iPhone 4 is de schermresolutie; 49 procent is daar enthousiast over. Daarna komen de camera (31 procent) en het aanraakinterface (30 procent). Opmerkelijk is dat multitasking door 22 procent als pluspunt wordt ervaren. Het ontbreken daarvan in eerdere iPhones kwam Apple op ongezouten kritiek van de recensenten te staan.

ChangeWave Research heeft de onderzoeksresultaten op zijn website gepubliceerd.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in