Laatste GeoCities-restant gaat in maart offline
Het op gewone gebruikers en gebruiksgemak gerichte GeoCities was een pionier van huidige internetnormen en social media. De dienst gaf consumenten gratis een online-presence in de vorm van een zelf in te richten website, gesteund door advertenties. Latere aanbieders van online-presence en social media zoals Hyves, MySpace en Facebook hebben dit model ook gehanteerd, en verfijnd.
DDS
GeoCities-pagina’s zijn ook thematisch gegroepeerd in zogeheten ‘neighbourhoods’, wat weer doet denken aan de pleinen van het nog oudere, Nederlandse DDS (De Digitale Stad). Terwijl het in 1999 door Yahoo gekochte GeoCities in 2010 al is geschrapt, draait er nog een deel in Japan. Daar komt eind maart 2019 ook een einde aan, meldt onder meer Quartz op basis van Yahoo!’s aankondiging.
De Japanse mededeling over het in 1994 opgerichte GeoCities bedankt de trouwe gebruikers, schetst de geschiedenis van die klassieke webpartij en kondigt het aanstaande einde aan. Daarbij draagt Yahoo! Japan nog wel alternatieve diensten van derden aan, plus migratiemogelijkheden om homepages en domeinnamen over te hevelen.
De planning voor het offline halen van GeoCities’ laatste bastion in Japan:
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee