Musk: Ik bewijs dat zelfsturende auto veiliger is
Tesla CEO Elon Musk wil bewijzen dat dergelijke autonoom rijdende auto's veiliger rijden dan menselijke bestuurders. Daarom staat de automatische besturing voortdurend in 'schaduw modus', om de handelingen van computer en mens te kunnen vergelijken.
Supercomputer in een auto
Alle nieuwe Tesla's zijn vanaf nu voorzien van camera's die een 360 graden beeld rond de auto kunnen geven tot een afstand van 250 meter. Ook zitten er 12 ultrasone sensoren in die zowel harde als zachte obstakels kunnen detecteren en zijn de auto's voorzien van een radar die ook in sterke mist, bij regen of stofstorm zicht houden op wat zich voor de auto bevindt. Het nieuwe Tesla Neural Net dat beslissingen maakt, draait nu op een Nvidia Titan GPU-gebaseerd systeem. "Het is in feite een supercomputer in een auto", lichtte Musk toe in een conference call.
Overigens is het niet zo dat wanneer een willekeurige nieuwe Tesla uit de showroom rijdt, deze gelijk geschikt is om autonoom te rijden. Volgens Musk moeten er eerst nog miljoenen kilometers worden gereden in de échte wereld' om de systemen te kalibreren. Het is zelfs zo dat de nieuwe Tesla's minder zelfrijdende eigenschappen kunnen gebruiken dan de exemplaren die nu al op de weg rijden. Zo kunnen zij geen gebruik maken van bijvoorbeeld het systeem dat de auto binnen de rijbaan houdt, de noodstop of active cruise control. Deze eigenschappen komen met een software-update maar niet voordat ze opnieuw zeer grondig zijn getest.
Musk wil een versnelling bewerkstelligen in de acceptatie van autonoom rijdende auto's onder meer door eind 2017 een demonstratierit te maken met een volledig zelfrijdende Tesla van Los Angeles naar New York.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee