Slimme koelkast roept ook vragen op
Apparaten kunnen echter alleen 'smart' zijn als ze veel gegevens van de gebruiker opslaan en dat roept veel vragen op. "Want wat als bijvoorbeeld een verzekeraar er via de koelkastdata achter komt dat je alleen bier en chocolade in de koelkast hebt staan?", stelt Marco Preuss van Kaspersky Lab. Onderzoek van de softwareproducent leert dat het merendeel van de consumenten vraagtekens zet bij de enorme databerg die via slimme apparaten wordt verzameld. Juist omdat het voor de hand ligt dat derden graag over die data beschikken.
"Verkopers moeten goed nadenken over de privacygevoeligheid van dergelijke informatie", aldus Preuss. "Niet alle data zijn geschikt om te delen." Preuss waarschuwt ook voor de risico's die kleven aan smarttoepassingen omdat data tot achter de komma kunnen aantonen hoe je leefpatroon is.
Op de IFA, waar veel nagemaakte huiskamers en keukens zijn ingericht om de mogelijkheden van internet of things te laten zien, heeft het enthousiasme over de apparaten echter de overhand. Daarbij klinkt over het algemeen het geluid dat het veiligheidsvraagstuk niet moet worden overdreven.
"Belangrijk? ja. Maar welke consument bankiert er bijvoorbeeld niet via internet?'', aldus een van de techondernemers op de beurs. ,,Veel mensen zijn al veel meer verbonden dan ze denken. Daarbij is smart niet meer weg te denken uit de directe leefomgeving."
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee