'Surface is enige die kan opboksen tegen Apple'
Onderzoek onder 1300 Amerikaanse consumenten geeft een positieve indruk van Microsofts kostbare Surface-business. De 2-in-1 tablets plus tegenwoordig ook laptops en design-desktops onder die Microsoft-merknaam winnen gestaag aan populariteit. De uitkomsten van het onderzoek door Creative Strategies geven aan dat early tech-adopters overstag gaan voor Surface, blogt marketingtopvrouw Julia Atalla van Microsoft.
Werk, privé en workflow
De respondenten zijn gevraagd naar hun zakelijke en persoonlijke voorkeuren voor pc-merken en naar hun workflow-gewoontes. Hieruit komt onder andere naar voren dat de al vaak voorspelde dood van de pc nog altijd voorbarig is. "Vooral voor productiviteit zijn we nog erg gebonden aan notebooks", schrijft Carolina Milanesi van onderzoeksbureau Creative Strategies.
De Surface-tablets en -laptops van Microsoft worden door veel van de ondervraagde Amerikanen gezien als de beste implementatie van Windows en Office, aldus het onderzoek. Toch is Apple nog altijd de marktleider qua populariteit bij consumenten. Het Surface-merk van Microsoft wordt van alle laptopmakers en hun merken gezien als de enige die het kan opnemen tegen de positieve perceptie van Apple. Dit oordeel geldt voor zowel early tech adopters (32 procent) als voor millennials (28 procent).
Klein maar invloedrijk?
Qua verkoopcijfers is Surface nog altijd een kleine speler in de markt. Dit ondanks de forse investeringen die Microsoft er de afgelopen jaren in heeft gestoken. Creative Strategies concludeert dat het merk van de Windows-maker er stilletjes in is geslaagd om het meest ambitieuze (aspirational) merk in het pc-ecosysteem te zijn.
"En het enige merk dat in staat is om te concurreren met Apple", aldus Milanesi. "Dit vertaalt zich misschien niet gelijk in een impact op de verkoop, maar het heeft waarschijnlijk wel een impact op positionering en prijsstelling aan de bovenkant van de markt waar alle pc-makers zich de laatste tijd meer op zijn gaan richten."
Non-leverancier
Ondertussen merkt Microsoft-watcher Paul Thurrott kritisch op dat er enkele opmerkelijke zaken zitten in het onderzoek door Creative Strategies. Zo komt Sony nog voor in de lijst van pc-merken die als leidend worden gezien door Amerikaanse consumenten. Het Japanse bedrijf heeft zich in 2014 echter teruggetrokken uit de pc-markt. Perceptie en praktijk hoeven dus geen harde relatie te hebben.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee