Overslaan en naar de inhoud gaan

Tablet verdringt pure e-reader rond 2015

De opkomst van tablet-pc’s vormt een formidabele bedreiging voor e-readers. Fabrikanten van e-readers moeten in hun volgende generatie producten meer keus bieden in functionaliteit, technische uitvoering en prijs. In elk geval groeien e-reader en tablet onvermijdelijk naar elkaar toe. Deze conclusie trekt marktonderzoeker Forrester Research in een analyse van de markt voor elektronische boeken en tabletcomputers.
iPad (2009), New York Times
© Apple
Apple

Forrester-analist James McQuivey constateert dat nu al meer mensen zeggen dat ze een iPad van Apple willen hebben dan een e-reader. En dat zullen er alleen maar meer worden.

Tot eind 2009 waren in de Verenigde Staten pas 3,7 miljoen e-readers verkocht. Toch is er volgens Forrester nog ruimte genoeg om de harten te veroveren van degenen die minstens 2 boeken per maand lezen. In de VS geldt dat voor 1 op 5 internetgebruikers.

Technisch gezien is een e-reader nu nog geschikter voor het lezen van boeken dan een iPad. De batterij van een e-reader gaat langer mee en het beeldscherm is ook in direct zonlicht goed leesbaar. E-readers zijn ook goedkoper. Anderzijds hebben de iPad en andere tablets meer gebruiksmogelijkheden.

Of consumenten de iPad en andere tablets zien als een alternatieve e-reader is niet eens relevant, aldus Forrester. Mensen hebben domweg geen tijd en geld om in meer dan één duur gadget te investeren.

Als het op koopplannen aankomt, zijn de iPad en e-readers aan elkaar gewaagd. Van de volwassen internetgebruikers in de VS wil 2,8 procent komend jaar zeker een iPad kopen. Iets meer (3,1 procent) Amerikanen zijn van plan komend jaar een e-reader in huis te halen. De Kindle van Amazon is favoriet, maar ook Barns & Noble en Sony zijn in trek. Veel groter is de groep die aanschaf overweegt: 15,4 procent peinst over een iPad, 16,8 procent over een e-reader.

Ofschoon de fabrikanten van e-readers elkaar fel beconcurreren en haasje-over spelen met prijsverlagingen, gaat de echte strijd helemaal niet tussen hen. De tablet-pc, de iPad voorop, is de werkelijke tegenstander. Dat gevecht valt niet te winnen. Het ziet ernaar uit dat er in 2015 2 keer zoveel tablets in omloop zijn als e-readers.

Differentiatie is het antwoord op de aanstormende tablet-pc, meent McQuivey. Fabrikanten van e-readers moeten “tegen elke prijs” marktaandeel zien te veroveren. Een van hun opties is het ‘strippen’ van alle franje en e-readers ontwikkelen die alleen geschikt zijn voor het lezen van boeken – dus geen kranten, tijdschriften of websites. 3G-communicatie en aanraakschermen zijn overbodige luxe. De prijs moet omlaag naar 99 dollar. Onbekende merken zouden zelfs modellen van 49 dollar voor de incidentele lezers kunnen aanbieden.

Aan de andere kant van het spectrum is plaats voor luxe, multifunctionele e-readers met een kleurenscherm. Forrester adviseert Amazon met spoed – uiterlijk eerste kwartaal 2011 - een tablet voor mediagebruik te introduceren die naast boeken en tijdschriften ook video, muziek en games kan presenteren. Anders zal Amazon lijdzaam moeten toezien terwijl de iPad veeleisende klanten weglokt.

Forrester-analist McQuivey acht verder de kans groot dat Sony zijn met de Vaio-notebooks opgedane ervaringen zal toepassen in een tablet die voor alle vormen van mediagebruik geschikt is. Boekwinkelketen Barnes & Noble, leverancier van de e-reader Nook, zal een beroep moeten doen op elektronicafabrikanten als Asus om het voorbeeld van Amazon en Sony te volgen.

Hoe dan ook zullen de grenzen tussen e-readers en tablets vervagen, verwacht Forrester. De reden is simpel. Rond 2015 is de technologie van fabrikanten als Pixel Qi en Qualcomm zodanig verbeterd dat tablets zijn voorzien van goedkope, prima in uiteenlopende lichtomstandigheden afleesbare kleurenschermen. Daardoor kunnen tablet-pc’s zo ver in prijs zakken dat ze de markt voor e-readers grotendeels kannibaliseren, op de instapmodellen van 49 dollar na.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in