Tablet zal netbook op termijn verdringen
Tussen de diverse categorieën draagbare pc’s bestaan grote groeiverschillen. De mini-notebooks (netbooks) en tablets springen eruit, met een omzetgroei van jaar op jaar met 56 procent tot 3,5 miljard dollar. Daarentegen kromp de verkoop van de relatief dure ‘ultraportables’ met 4 procent tot 1,8 miljard dollar.
Het lijkt er volgens DisplaySearch op dat het zwaartepunt verschuift van netbooks naar ‘slate’- en tabletmodellen. Eind 2009 bestonden die nog nauwelijks, maar de iPad van Apple bracht daar dit jaar verandering in. In het eerste kwartaal pompte Apple al bijna 0,7 miljoen iPads in de distributiekanalen en in de eerste 2 maanden van het tweede kwartaal nog eens 2 miljoen.
DisplaySearch verwacht dat het aandeel van de iPad blijft groeien. Naarmate in de tweede helft van dit jaar meer tablets en slates op de markt komen, zal het aandeel van de netbooks verder dalen. Goedkope mini-notebooks worden in westerse landen vooral als tweede of derde pc aangeschaft. In opkomende markten hebben netbooks de drempel om een eerste pc te kopen verlaagd.
Met de komst van de slate- of tablet-pc verwacht DisplaySearch een verandering in koopgedrag. Consumenten zullen net als bij smartphones een ‘à la carte-model’ volgen voor het toevoegen van functionaliteit door kleine applicaties te downloaden, onder meer bij de App Store van Apple en de Android Market. Het gebruik van tablets en slates voor media-applicaties (foto’s, video’s) stelt volgens de onderzoekers wel zeer hoge eisen aan weergavekwaliteit, duurzaamheid en energieverbruik van het beeldscherm.
Laptops die dienen ter vervanging van een desktop-pc, blijven ver in de minderheid. Ze zijn naar verhouding groot en zwaar en komen zelden van hun plaats. In het eerste kwartaal nam de verkoop van dit type draagbare pc wel bovengemiddeld toe, met 38 procent tot ruim 2,9 miljard dollar. Volgens DisplaySearch schoot de verkoop van desktopvervangers vooral in de EMEA-regio en Japan omhoog.
Nog steeds vormen ‘gewone’ laptops, gemeten naar omzet, verreweg de grootste categorie. De verkoop daarvan steeg met 31 procent tot 23,1 miljard dollar.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee