Chipstekort dreigt tot in 2022 door te lopen
De internationale chipsmarkt kampt met aanhoudende problemen die zijn veroorzaakt door de wereldwijde coronacrisis. Aan het begin van de pandemie is de verkoop van auto's ingestort, en hebben autofabrikanten hun bestellingen voor chips drastisch verlaagd. Chipfabrikanten zagen wel de vraag voor hun producten toenemen door massaal thuiswerken, waarvoor laptops maar ook servers in datacenters flink meer gevraagd zijn.
Kwestie van (aanloop)tijd
Deels zijn dat andere chips en dus andere productielijnen. Omschakelen van de productie is niet zomaar - of snel - te doen. Het kwalificeren van andere chips van andere fabrikanten is een tijdrovend proces. Inmiddels is de vraag naar chips vanuit autofabrikanten weer wat aangetrokken, schrijft Ars Technica. Maar tussendoor zijn er tekorten ontstaan op meerdere vlakken in de complexe toeleveringsketen voor chipproductie.
Planning voor chipproductie is van oudsher een lang en kostbaar proces. Hierdoor kan herstel ook langere tijd in beslag nemen. De consensus is dat stabilisering van de chipsmarkt pas eind dit jaar komt, vertelt supply-chainexpert Chris Richard van Deloitte aan Ars Technica. Met stabilisering is er echter niet per se meteen sprake van volledig herstel. Richard wijst terug naar de economische crisis van 2008 toen herstel enkele jaren heeft geduurd.
Supply chain vóór de supply chain
Het is nu niet alleen een kwestie van gebrek aan productiecapaciteit voor chips in de toeleveringsketen voor diverse producten, uiteenlopend van auto's tot gameconsoles, smartphones en computers. De chipproducenten kampen zelf ook met tekorten in hún toeleveringsketens. Zo zijn er nu tekorten aan de silicium 'plakken' (silicon wafers) waar chips in worden geëtst en daarna uitgesneden. De problemen zijn nog verergerd door een droogte in toeleveringsland Taiwan en branden bij fabrieken in Japan.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee