Chiptekort blijft Toyota problemen geven
De chiptekorten vloeien voort uit de coronagerelateerde lockdowns toen er een grote vraag was naar computers en andere gadgets. Tegelijkertijd hebben autofabrikanten toen hun bestellingen voor chips teruggeschroefd, omdat ze inzakkende vraag naar hun producten voorspelden. Naast de chiptekorten kampt de autosector nu ook met stijgende kosten voor materialen en logistiek, evenals andere verstoringen in de toeleveringsketen voor componenten.
Minder verkrijgbaar
Over het derde kwartaal van dit jaar rapporteerde Toyota een operationele winst van 563 miljard yen, tegen 750 miljard yen in dezelfde periode een jaar eerder. Volgens Toyota ligt het concern op koers om het boekjaar dat loopt tot en met maart af te sluiten met een operationele winst van 2,4 biljoen yen. Wel sneed het Japanse bedrijf in zijn productiedoelen als gevolg van de onderdelentekorten. Voor de maand oktober was de output van Toyota's fabrieken met 100.000 stuks verminderd naar 800.000 voertuigen. Autodealers zoals Toyota of Orlando geven consumenten uitgebreid uitleg over het hoe en waarom van het chiptekort, dat de verkrijgbaarheid van auto's dus drukt.
Toyota tornde bij de publicatie van de kwartaalcijfers niet aan zijn verwachtingen voor het hele jaar, ook niet nu de lage waardering van de yen de verkopen overzees kan aanjagen. Verder kondigde Toyota aan voor 150 miljard yen, omgerekend zo'n 1 miljard euro, aan eigen aandelen in te kopen. De zwakke yen helpt het concurrentievermogen van de Japanse autofabrikanten in het buitenland. Maar tegenover de voordelen staan ook nadelen nu Japanse bedrijven door de zwakkere yen meer moeten betalen voor ingevoerde grondstoffen en energie.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee