'Kabel blijft de grootste in krimpende tv-markt'
Ondanks de bevindingen van Telecompaper, die wijzen op een krimpende tv-markt, blijft kabel in het derde kwartaal de grootste televisietechnologie, met een aandeel van 55,7% van de tv-aansluitingen. DSL (koper) moet het met ruim de helft minder aansluitingen doen en beslaat 21,3% van de tv-aansluitingen, glasvezel volgt op gepaste afstand met 15,9%. Zowel satelliet als Digitenne (KPN) hadden een marktaandeel van minder dan vijf procent in het derde kwartaal, waarbij satelliet groter is dan Digitenne, zegt het onderzoeksbureau.
Omzet groeit nog, krimp verwacht
De totale omzet uit tv-diensten groeide in Q3 met 6 miljoen euro naar een totaal van 472 miljoen. Telecompaper verwacht dat in heel 2018 de tv-omzet gaat groeien met 1,7% naar 1,87 miljard euro. Hiervoor zijn prijsverhogingen bij KPN, XS4ALL, Telfort en Ziggo mede verantwoordelijk; zij zorgden voor een extra groei in Q3, die volgens het onderzoeksbureau doorzet in het vierde kwartaal.
Toch verwacht Telecompaper dat de bubbel gaat barsten. Volgens het onderzoeksbureau is de verwachting dat de tv-omzet vanaf 2020 gaat dalen. Ook het aantal tv-aansluitingen zullen blijven afnemen. Zo voorspelt Telecompaper voor 2018 een afname van 0,5 procent, veroorzaakt door het uitzetten van analoge kabeltelevisie waarmee Ziggo en Delta reeds zijn begonnen.
Daarnaast wordt de invloed van de zogenaamde cord-nevers en cord cutters, die tv en video via internet kijken, groter. Voor de periode 2018-2022 verwacht Telecompaper een daling van gemiddeld 0,6% per jaar in tv-aansluitingen.
Ziggo is de grootste
T-Mobile en Tele2, die goedkeuring hebben verkregen voor hun fusie, hebben een gezamenlijk marktaandeel van 4,8% van de digitale tv-markt, 0,2% meer dan het gezamenlijk aandeel van Delta en Caiway, alsook van Canal Digitaal.
Ziggo is de grootste aanbieder qua tv-aansluitingen met 52,2% marktaandeel, na een daling van 0,2 procentpunten sinds Q3 2017. Nummer twee is KPN met 31,7%, stabiel vergeleken met Q2 2018 en ook met Q3 2017.
Overigens benadrukt Telecompaper dat de genoemde percentages afwijken van eerdere publicaties, om dat de onderzoeksmethodes en rapportages van telecombedrijven constant in ontwikkeling zijn.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee