VNO-NCW: “Digitale overheid voor ondernemers loopt achter”
David de Nood, secretaris bij VNO-NCW, is stellig als het gaat om het gebrek aan digitale dienstverlening van de overheid aan bedrijven: “De overheid moet zich veel meer concentreren rondom consumenten en bedrijvigheid: niet de eigen processen moet zij als leidend blijven zien, maar wat is nu de wens van een ondernemer? Wanneer voelt een burger zich geholpen? Voor het bedrijfsleven is dat al lange tijd de kern: anders verlies je klanten aan je concurrent."
"We lezen al jaren beleidsnotities dat de overheid zich meer op deze manier wil gaan organiseren, maar dat vlot nog niet. Ook de Digicommissaris heeft dat – ondanks grote inspanningen – nog niet los weten te trekken. De Staatssecretaris van BZK moet hiervan een speerpunt maken en expertise uit het bedrijfsleven gebruiken om deze slag te maken”, zo zegt hij.
Authenticatie
Niet alleen het DESI-rapport van de Europese Commissie was kritisch op de voorzieningen voor ondernemers, ook VNO-NCW krijgt hierover veel signalen. Vooral in de rol van de overheid rondom hete hangijzers als identificatie en authenticatie ziet De Nood problemen voor ondernemers. “De grootste zorg die we horen, is dat de overheid er niet toe is gekomen om een goed identificatie en authenticatiestelsel op te zetten. Digitale identificatie en authenticatie zijn basisvoorwaarden voor verdere digitalisering: voor bijvoorbeeld betere patiëntzorg, voor vertrouwd online kopen en voor allerlei – nu nog onbekende - nieuwe businessmodellen.”
Ook rondom privacy heeft VNO-NCW bedenkingen. Zo zou de overheid het bedrijfsleven beter kunnen faciliteren met de data die ze hebben. “Uiteraard omkleed met alle privacy-maatregelen van dien. Zo komt het voor dat klanten hun verhuizing vergeten door te geven en bedrijven brieven of rekeningen blijven sturen naar een oud adres. Dat kan negatieve consequenties hebben voor de klant, kan bedrijven opzadelen met – onbedoeld – onbetaalde rekeningen, of zelfs het gevolg van een datalek zijn. Enige toegang, op welke manier dan ook, tot de Basisregistratie zou hierin helpen”, aldus De Nood.
In de ogen van VNO-NCW verergert de problematiek als de instelling van de overheid rondom digitale voorzieningen voor ondernemers niet verandert. “De kloof tussen overheidsdienstverlening en die van bedrijven wordt alleen maar groter als we hier niets aan doen. Wat is dan een oplossingsrichting? Een mogelijkheid is te zorgen dat bedrijven in hun dienstverlening de vrijheid voelen om te experimenteren. Sterker nog, ze moeten vernieuwen! Overheden voelen die vrijheid (en prikkel) niet en gaan doorgaans risicomijdend te werk. We zoeken een manier om dat te veranderen. Wij blijven de concrete punten van onze leden bij de departementen en de Kamer onder de aandacht brengen.”
Toekomst
Als het om de hoge algemene positie van Nederland in het DESI-rapport gaat, heeft De Nood ook zorgen over de toekomst. “Connectiviteit is namelijk de kurk waarop onze hoge DESI-score drijft. Maar als we een paar jaar in de toekomst kijken, dan is dit tegelijkertijd onze grootste zorg. Want als er bijvoorbeeld niet snel wat aan de problematiek rondom 3,5 GHz wordt gedaan, dan zakken we straks op die cruciale indicator snel weg, omdat het 5G-gebruik in Nederland zal achterblijven. En daarmee allerlei vernieuwingen in de industrie, steden, autonome mobiliteit, e-health, etc. als een jumbojet met startproblemen aan de grond blijven. 5G kan een hefboom zijn voor onze bedrijvigheid en concurrentievermogen. Maar omgekeerd, als het straks ontbreekt in Nederland, is het een negatieve hefboom.”
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee