Apple wacht reparatiewetgeving niet af en maakt ommezwaai
Apple is al jaren fel gekant tegen niet-officiële reparaties en maakt het niet bepaald makkelijk om zijn producten op eigen houtje te repareren. Een groep milieubewuste aandeelhouders verzocht Apple in september om dat strikte standpunt omtrent reparaties door externe partijen (consumenten en niet-aangesloten reparateurs) te herzien. Apple moest hier uiterlijk woensdag op reageren, anders zouden de aandeelhouders met de zaak naar de Amerikaanse toezichthouder SEC (Securities and Exchange Commission) stappen. Die overheidsinstantie kan onderzoek instellen en eventueel maatregelen opleggen.
Toevallige timing?
Op de dag van de deadline voor het aandeelhoudersverzoek maakte Apple bekend dat het 'begin 2022' een Self Service Repair-programma start om de reparatie van Apple-producten toegankelijker te maken. Dat kan geen toeval zijn, zegt een woordvoerder van de groep aandeelhouders tegen The Verge.
Een Apple-woordvoerder wil tegen de technieuwssite niet zeggen of de zaak te maken had met de aankondiging. De officiële reactie luidt dat het reparatieprogramma al "langer dan een jaar" in ontwikkeling was. De groep aandeelhouders heeft de zaak in ieder geval ingetrokken.
Reparatiewetgeving op komst
Druk van aandeelhouders is niet de enige factor die bijdraagt aan Apple's draai ten opzichte van reparaties. De Amerikaanse overheid werkt aan wetgeving die techbedrijven onder meer verplicht om consumentenapparatuur zo te ontwerpen dat die makkelijker te repareren is. De wetgeving is in voorbereiding en treedt pas over een paar jaar in werking.
Apple start zijn reparatieprogramma in de Verenigde Staten en doet dat dan eerst voor de iPhone 12- en 13-series. Later volgen Mac-computers met een M1-processor. Apple zegt het reparatieprogramma "later" in meer landen te lanceren maar houdt de details nog voor zich. Timing en groepen van landen zijn dus vooralsnog onbekend.
'Zelf repareren was te gevaarlijk'
Apple's kanteling is opvallend te noemen omdat het bedrijf jarenlang communiceerde dat het voor consumenten te gevaarlijk zou zijn om zelf apparatuur te repareren. Hetzelfde zou gelden voor ongeautoriseerde reparateurs, die de benodigde kennis en tools zouden ontberen.
Nu het door Apple aangehaalde gevaar blijkbaar niet meer aan de orde is, gaat het bedrijf zo'n tweehonderd verschillende onderdelen en tools verkopen om iPhones en Macs te repareren. Er komen ook online handleidingen beschikbaar om consumenten en niet-aangesloten reparateurs te helpen. Apple zegt dat een goed uitgevoerde reparatie de garantie op apparaten niet beïnvloedt, maar dat schade door een reparatie niet onder de garantie valt.
Recent was Apple onder andere in het nieuws omdat bleek dat een niet-officiële schermreparatie van een iPhone 13 de Face ID-functie uitschakelde. Consumenten werden zo meer richting een officiële en veelal duurdere reparateur geduwd. Na kritiek maakte Apple bekend dat het een software-update zou uitbrengen die Face ID heractiveert na een niet-officiële schermreparatie. Die update wordt nu door bètagebruikers getest en komt binnenkort uit.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee