Britse marktwaakhond: nieuwe regels nodig tegen Facebook, Google
Particulieren en ondernemers kunnen amper om Google en Facebook heen als ze met elkaar willen communiceren of online willen adverteren, stelt de CMA. De bedrijven hebben daarmee ongeëvenaarde toegang tot gebruikersdata, waarmee concurrentie door andere bedrijven amper meer mogelijk zou zijn. De CMA wijst er verder op dat deze techbedrijven met standaardinstellingen klanten automatisch naar hun eigen diensten en producten leiden, waardoor concurrenten buitenspel worden gezet.
Machtspositie verpest de markt
Aan die machtspositie van slechts enkele grote bedrijven kleven volgens de CMA grote nadelen. Consumenten en adverteerders zijn duurder uit en hebben ook zelf minder zeggenschap over hun gebruiksgegevens. Het is bijvoorbeeld niet zo gemakkelijk om Google of Facebook links te laten liggen als je het niet met hun databeleid eens bent.
De CMA stelt onder andere regels voor die Google dwingen zijn gegevens over surf- en zoekgedrag te delen met concurrenten. Ook zou Facebook gedwongen moeten worden om zijn platforms, waaronder ook Instagram en WhatsApp vallen, goed te laten werken met andere social media. Verder moet er een gedragscode komen die het 'big tech' onmogelijk maakt hun machtspositie uit te buiten.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee