EC pakt Google aan voor té veel ads-macht
Google verdient zijn geld met het verkopen van onlinereclame en het helpen van adverteerders om de juiste doelgroep te vinden en hun advertenties te plaatsen en te beheren. Maar daarbij heeft het bedrijf concurrenten weggedrukt, concludeert de commissie na een eerste onderzoek. Google bevoordeelde bijvoorbeeld zijn eigen onlineadvertentiebeurs AdX. Het bedrijf kon klanten aan zich binden en de prijzen opdrijven.
Boete tot 10% jaaromzet (wereldwijd)
Als die slotsom wordt bevestigd in verder onderzoek, kan de commissie een boete opleggen van tot 10% van Googles wereldwijde jaaromzet. En het grote techbedrijf is zo dominant dat afspraken over het beteren van zijn gedrag niet kunnen volstaan, denkt verantwoordelijk Eurocommissaris Margrethe Vestager. Ze spreekt van een "situatie van inherente belangenconflicten voor Google". Er zit volgens haar niets anders op dan het opbreken van Googles advertentiemachine. Dat is een uitzonderlijke eis, beamen EU-ambtenaren.
De stappen van het dagelijks bestuur van de EU dreigen Google in het hart te raken. Googles advertentiemachinerie is goed voor 80% van zijn inkomsten. Diverse andere activiteiten en initiatieven zijn - al dan niet indirect - ook gelinkt aan de ads-business van het grote bedrijf.
Alternatieve oplossingen aandragen
Google krijgt de komende weken wel de kans zich te verdedigen en alternatieve oplossingen te opperen. De schuld en de straf voor het bedrijf staan ook nog niet vast, benadrukt de commissie.
In een eerste reactie laat Google weten het "niet eens" te zijn met het nu geuite oordeel van de Europese Commissie. "We zullen overeenkomstig reageren", zegt hoofd advertenties Dan Taylor. Het onderzoek van de commissie richt zich volgens hem op "een klein aspect van onze advertentiebusiness en is niet nieuw".
'Goed nieuws voor consumenten'
De koepel van Europese consumentenbonden is juist ingenomen met de voorlopige conclusie van de commissie. "Dit is goed nieuws voor consumenten", meent de BEUC (Bureau Européen des Unions de Consommateurs). De consumentenorganisaties vragen al langer consequent om "het overwegen van structurele maatregelen in zaken waar eisen aan bedrijven om hun gedrag te veranderen niet zouden werken", laten ze weten.
Een groep grote uitgevers, die moeite hebben op te boksen tegen Google, had bij de EC geklaagd over de praktijken van het Amerikaanse bedrijf.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee