Miljoenenclaim tegen Musks Twitter om wanbetaling software
De aanklagende partij is softwarebedrijf Imply Data dat al jaren toeleverancier is voor Twitter en dat contractueel nog tot september 2024 blijft.
Twitter en Imply hebben volgens de aanklacht van laatstgenoemde al meer dan vier jaar een zakelijke relatie waarbij het social network de data-analysesoftware van de toeleverancier in licentie gebruikt. Daarvoor heeft Twitter tot op heden in totaal meer dan 10 miljoen dollar betaald.
Contract wel/niet honoreren
Het contract voor de software, met bijbehorend onderhoud en ondersteunende diensten, is medio 2021 nog verlengd met drie jaar extra. Die vernieuwde overeenkomst loopt van 1 oktober 2021 tot 30 september 2024. Maar er is sprake van contractbreuk door het uitblijven van de eerste kwartaalbetaling sinds Musk het social network alsnog heeft overgenomen, schrijft persbureau Bloomberg.
In mei heeft Twitter aan Imply laten weten dat het zijn contract niet opnieuw wou verlengen. Daarbij gaf de afnemer wel aan het huidige contract en de looptijd daarvan te zullen honoreren. Dit was enkele weken nadat Musk een deal had gesloten om Twitter te kopen. Later zag hij ineens af van die koop, waarna Twitters toenmalige directie een rechtszaak begon om hem te dwingen het gesloten overnamecontract na te komen.
In die periode zijn de reguliere kwartaalbetalingen van Twitter aan Imply gewoon gedaan, maar dat veranderde toen in oktober Musk alsnog Twitter kocht. De factuur voor dat kwartaal moest op 30 november zijn voldaan, maar dat is dus niet gebeurd. Bovendien heeft Twitter daarbij verklaard dat het geen verplichtingen heeft om toekomstige facturen van Imply te betalen, aldus de aanklacht die nu is ingediend bij de rechtbank in Californië.
Interne mails
Het aanklagende bedrijf draagt hierbij ook een interne mailwisseling van Twitter aan die dat bedrijf heeft ge-upload naar diens portalsite voor leveranciers. In die mails kondigt het hoofd van Twitters wereldwijde 'strategic sourcing' aan dat Imply niet langer betaald krijgt, schrijft Ars Technica. Werknemers hebben daarbij de instructie gekregen om factuurweigeringen door te voeren in interne systemen van Twitter, zodat er niet toch per ongeluk betaald wordt. Imply heeft opheldering gevraagd, maar die niet gekregen en is overgegaan tot de aanklacht voor contractbreuk.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee