Ook Amazon klaagt EC aan over wet online platformen
De redenatie van de grote webwinkel is namelijk dat hij niet een verkoper van ads is, maar dat hij slechts fysieke spullen verkoopt en daardoor dus geen (zeer groot) online platform is. De definitie van de EC leunt onder meer op de bepaling dat een bedrijf groot genoeg is om tenminste 10% van de EU-bevolking te bereiken. Dat komt neer op zo'n 45 miljoen mensen.
Webshops, social media, appstores
Naast webshops Amazon, Zalando en AliExpress vallen volgens de EC ook social networks als Facebook en Twitter hieronder, net als videosite YouTube en app-winkels Google Play en de Apple App Store. De DSA verplicht bedrijven die onder de vastgelegde definities vallen om hun gebruikers (klanten) te beschermen tegen zaken als haatzaaien en illegale content maar ook tegen namaakproducten.
Ondanks dat laatste claimt Amazon nu in zijn aanklacht dat de DSA is ontworpen voor bedrijven die adverteren als voornaamste inkomstenbron hebben en die vrije meningsuiting faciliteren plus informatie distribueren. Het bedrijf van miljardair Jeff Bezos stelt dat het wel het doel van de EC steunt om consumenten te behoeden voor illegale producten en content, schrijft The Register.
'Concurrenten gaan vrijuit'
"De overgrote meerderheid van onze inkomsten komt uit onze retail business", verklaart Amazon. De woordvoerder voegt daar aan toe dat Amazon meent dat het op de korrel is genomen omdat andere grote retailers in de EU, die meer omzet zouden draaien in EU-landen dan Amazon, níet zijn opgenomen in de classificatie van zeer groot online platform. De Duitse webwinkel Zalando, maar ook AliExpress van de Chinese techgigant Alibaba worden hierbij door Amazon dus buiten beschouwing gelaten.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee