Rijvergunning ingetrokken voor zelfrijdende Cruise-auto's in Californië
De transportautoriteit van de Amerikaanse staat Californië ontzegt autonome auto's van Cruise toegang tot het openbare wegennet. Dit vanwege de publieke veiligheid. De robotaxi's van dat techbedrijf hebben namelijk wat incidenten gehad, waarbij Cruise volgens de toezichthouder ook niet gelijk helemaal helder is geweest.
De rijvergunning voor Cruise is met onmiddelijke ingang ingetrokken, meldt het California Department of Motor Vehicles (DMV) in een persbericht. Dit verbod is ook medegedeeld aan het bedrijf voor autonoom rijden, dat sinds 2016 in handen is van autoreus GM (General Motors) en dat sinds juni robotaxi's mag laten rijden in Californië.
Incidenten en video-uploads naar internet
De DMV noemt vier gronden voor dit verbod, waarbij het algemene bewoordingen gebruikt over "het presteren van de voertuigen", "misrepresentatie van informatie over veiligheid", "handelingen of nalatigheid door het bedrijf" en praktijken die een onmiddelijk verbod vereisen voor de veiligheid van mensen op de openbare weg. Cruise haalt in bevestiging van het verbod een recent verkeersongeval aan, waarbij de autonome auto is doorgereden.
Het gaat om diverse incidenten, waardoor in augustus al de autovloot gehalveerd moest worden, meldt The Register. Dat betrof toen botsingen met andere auto's, maar ook aanrijdingen van voetgangers. Toezichthouder NHTSA (de National Highway Traffic Safety Administration) heeft nu een onderzoek ingesteld. Sommige van die verkeersongevallen zijn pas aan het licht gekomen toen video's daarvan zijn ge-upload naar het internet.
'Sneller geremd dan een mens'
Een ernstig geval dat nu ophef veroorzaakt, is de aanrijding in San Fransisco begin deze maand van een vrouw, waarbij de robotaxi haar heeft meegesleurd. De oorzaak van die aanrijding was een mens achter het stuur van een andere wagen, die na het ongeval is doorgereden en nog wordt gezocht. Het slachtoffer is door de botsing terechtgekomen op de naastgelegen rijbaan en daar geraakt door de autonome auto.
Die robotaxi met toen niemand aan boord heeft hard geremd - sneller dan een mens, meldt Cruise - maar is na detectie van de botsing even doorgereden om met alarmlichten aan veilig tot stilstand te komen. De gewonde voetganger werd daarbij zo'n 6 meter meegesleurd en zat bij stilstand met haar been onder het achterwiel geklemd. Dat meesleuren en 'parkeren' op een mens is kennelijk niet gedetecteerd - of niet goed geïnterpreteerd - door de software voor zelfstandig rijden.
Welles/nietes
Verkeerstoezichthouder DMV stelt nu dat Cruise aanvankelijk niet de volledige video van dit ongeval heeft gedeeld, melden diverse lokale media. Cruise ontkent dit echter. In zijn 'gedetailleerde analyse van het recente hit and run incident' en in online-berichten spreekt het van proactief informatie delen met betrokken autoriteiten.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee