Sjoemelsoftware samen oplossen, beveelt rechter VS
De SEC spande eerder een rechtszaak aan tegen het Duitse autoconcern. Volkswagen wordt er door de SEC van verdacht investeerders te hebben misleid door informatie over het gesjoemel achter te houden. Senior rechter Charles Breyer zei nu dat procederen een kostbare aangelegenheid zal worden. Hij beveelt de twee partijen om te proberen het omvangrijke emissieschandaal in overleg de wereld uit te helpen. De SEC doet al formeel onderzoek naar de zaak sinds begin 2017.
Milieutests detecteren
Het dieselschandaal is in september 2015 aan het licht gekomen. Volkswagen gaf toen toe op grote schaal emissietesten om de tuin te hebben geleid, waardoor dieselwagens schoner leken dan ze in werkelijkheid waren. De wagens wisten milieukeuringen voor wettelijke uitstootnormen te bedriegen door te detecteren wanneer ze aan tests werden onderworpen. Het rijgedrag was dan namelijk anders; bijvoorbeeld lange afstanden rijden zonder bochten te nemen, op een stationair testplatform.
De door Volkswagen gebruikte sjoemelsoftware injecteerde dan meer van een speciale vloeistof (AdBlue) in de dieseluitstoot om de hoeveelheid uitgestoten stikstofoxide te verminderen. Het hogere designdoel achter deze frauduleuze software was om de AdBlue-voorraad aan boord van een dieselauto langer mee te laten gaan bij regulier rijgedrag. Dit had dan echter wel als gevolg dat Volkswagens dieselwagen uitstootregels schonden en milieutests bedrogen. De kwestie heeft Volkswagen al vele miljarden gekost.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee