Amerikaanse waakhond: 'Google did evil'
De staf van de FTC kwam tot de conclusie dat Google wel degelijk de belangen van consumenten heeft geschaad en dat zijn gedrag ook schadelijk was voor de innovatie op het gebied van zoekmachines en online adverteren. Google gaf wel degelijk eigen producten en aanbiedingen een prominentere plaats in zoekresultaten dan die van concurrenten.
Veelal werd standaard een eigen dienst bovenaan de zoekresultaten geplaatst zodra een zoekopdracht resulteerde in een link naar een vergelijkingssite, een reissite als TripAdvisor of een gids met lokale informatie zoals Yelp of CitySearch. Google haalde bijvoorbeeld ook ongevraagd informatie over producten van Amazons website, en gebruikte Amazons productrangorde om te bepalen hoe het producten zou tonen in Google Product Search.
FTC durfde Google niet te dagen
Uiteindelijk durfde de FTC het niet aan om een rechtszaak te beginnen, omdat Google zou kunnen aanvoeren dat er nog wel degelijk sprake was van innovatie en concurrentie in de zoekmachinemarkt. Maar de bevindingen laten wel zien dat het door Google in het verleden gelanceerde bedrijfsmotto 'Do no evil' op een merkwaardige definitie van het begrip 'evil' gebaseerd moet zijn geweest.
Rechtszaak kan alsnog
Google is nog niet helemaal verlost van de dreiging van een rechtszaak wegens overtreding van de mededingingsregels. De Europese Commissie kauwt nog steeds op de noodzaak van zo'n procedure. Het risico hier is iets groter. In de VS is een antitrustprocedure alleen mogelijk als aantoonbaar de belangen van consumenten zijn geschaad. In Europa kan dat ook wanneer alleen aangetoond kan worden dat andere bedrijven slachtoffer zijn geworden van misbruik van de marktmacht door een concurrent. Gezien de lange tijd dat de EC nu al nadenkt over zo'n procedure, is het echter kennelijk ook in Europa lastig de bewijsvoering rond te krijgen.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee