Overslaan en naar de inhoud gaan

Decentraliseren = digitaliseren

De conclusie luidt dat de ontwikkelingen rond IT leiden tot een scala aan algemeen toepasbare technologieën die weliswaar de economie veranderen, maar ook de nodige risico’s met zich mee brengen. De overheid dient waar nodig daarop in te grijpen.
In het licht van de komende Tweede Kamerverkiezingen is dit zeker een nuttig rapport. Een nieuw kabinet zou dit rapport als leidraad kunnen gebruiken voor de vraag hoe de overheid met de marktordening rond IT om zou kunnen gaan.
Binnenhof
© CC BY 2.0
CC BY 2.0


De overheid heeft namelijk forse digitale ambities. Commerciële partijen zullen meer en meer in staat zijn de overheid in de dienstverlening te ondersteunen dan wel taken (gedeeltelijk) over te nemen. Tevens is er een beweging dat meer en meer sociale netwerken, digitale platformen en data tegelijkertijd voor zowel dienstverlening in de publieke als private sector worden gebruikt. Is het faciliteren dan wel overnemen van overheidstaken door bedrijven een nieuw fenomeen? In zijn geheel niet. In de oude wereld geschiedde dit ook al bij overheidstaken als posterijen, telefonie, telegrafie en de (spaar)bankenfunctie.
Dit proces wordt in deze digitale tijd versneld door het open-databeleid van de overheid, waarbij deze data­sets­ beschikbaar stelt voor hergebruik. Hierdoor beschikken bedrijven over meer en meer overheidsdata en kunnen ze die verrijken met eigen data en/of slimme combinaties tussen datasets. Deze data kan dan weer ten dienste worden gesteld aan in feite alle overheidssectoren, zoals het onderwijs, zorg, openbare orde en veiligheid, werk en inkomen en de leefomgeving. Bij dit alles staat de klant (lees: burgers en bedrijven) centraal. Correct gegevensmanagement is cruciaal waarbij rollen, taken en verantwoordelijkheden in uitvoeringsketens in beweging zijn. De overheid stelt bij deze veranderingen de kaders; bedrijven brengen technologische innovaties in.
Is dit alles in 2017 al realiteit? Nee, eerder richting 2025, gelijk opgaand met de schaalvergroting en de decentralisatie van uitvoeringstaken die binnen de overheid plaatsvindt. De introductie van nieuwe technologieën voor overheidsdienstverlening vraagt om een effectieve publiek-private samenwerking met gebruikmaking van pre-digitale kernbegrippen als elkaar opzoeken, ­samenwerken, aanspreken en experimenteren. En natuurlijk een marktordening in de publieke sector die gelijk opgaat met die in de private sector.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in