Dit gebeurt in IT in 2020 en daarna, volgens Gartner
Mensen die een chip laten implanteren, zijn geen uitzondering meer, maar vormen nog altijd een heel kleine minderheid.
1. In 2023 heeft 30% van de organisaties een BYOE-beleid
Dat geldt ook voor mensen die iets in hun hersenen laten implanteren. Naarmate meer mensen dat gaan doen ontstaat een nieuw risico voor bedrijven. Waar nu nog een bring your own device (BYOD) beleid bestaat, moet daar een bring your own enhancement (BYOE) voor in de plaats komen.
2. In 2023 is de werkgelegenheid voor gehandicapten verdrievoudigd.
In het verlengde van het voorgaande is de ontwikkeling die medische wetenschap doet in combinatie met toepassing van kunstmatige intelligentie: handicaps van mensen zijn steeds beter te ondervangen. Daarmee vallen obstakels voor toegang tot de arbeidsmarkt weg. Sterker nog: in sommige gevallen presteren gehandicapten met dit soort aanpassingen beter dan mensen met een natuurlijke functie. Denk aan de runner blades en exoskeletten
3. In 2024 zijn er miljoenen verslaafden aan online winkelen.
De smartphone heeft het mogelijk gemaakt overal en op elk moment van de dag aankopen te doen. En mensen doen dat ook massaal. Nog gekker wordt het als geautomatiseerde systemen aankopen voor je gaan doen. De eerste voorbeelden zijn er al in de vorm van digital assistants die bestellen op een spraakcommando. Maar wat als die zelf gaan bestellen, er vanuit gaande dat je wel terugstuurt wat je niet bevalt. Voor online winkels is dat een goede strategie. Vaak houden mensen wat is opgestuurd. Dat leidt tot nieuwe problemen zoals oplopende schulden
4. In 2024 gebruikt meer dan de helft van de online adverteerders een vorm van emotieherkenning.
Gezichtsherkenning vindt steeds vaker zijn weg in allerlei applicaties. Het is een kleine stap naar herkenning van emoties. Adverteerders kunnen emotieherkenning inzetten om je op het juiste moment aanlokkelijke aanbiedingen te doen die passen bij je stemming.
5. In 2023 wordt 40% van alle mensen wereldwijd gevolgd door een 'internet of behaviour'.
Er zijn steeds meer gegevens bekend over wat mensen online doen en die trend breidt zich uit naar offline-activiteiten. Denk aan camera's in winkels die analyseren hoe mensen door een winkel bewegen, waar ze blijven staan en hoe lang. Die gegevens worden gebruikt om mensen langer in de winkel te houden. Daarmee hopen de winkeliers de kans te vergroten dat je ook wat koopt.
6. In 2023 kan 40 procent van de werknemers zelf zakelijke applicaties samenstellen naar eigen inzicht zoals je nu al playlists van muziek kunt maken. De achterliggende technologie bestaat uit api's, containertechnologie en microservices.
Eerst waren er vinylplaten en cd's waarbij de artiest en het platenlabel bepaalden wat je in welke volgorde beluisterde. Toen kwamen onder meer iTunes en Spotify die het mogelijk maakten zelf je playlists samen te stellen. In de IT gaat eenzelfde verandering plaatsvinden.
7. In 2025 heeft 50% van de mensen met een smartphone maar zonder bankrekening een cryptocurrency-rekening die mobiel te gebruiken en beheren is.
Net als dat de mobiele telefoon er in grote delen van de wereld voor heeft gezorgd dat de fase van landlijnen is overgeslagen, zo gaan deze landen ook voor een revolutie in bankieren zorgen. In het economisch welvarende deel van de wereld is er vrijwel niemand te vinden zonder bankrekening bij een traditionele financiële dienstverlener. Maar daarbuiten wordt de situatie heel anders.
8. In 2023 heeft 30 procent van het wereldnieuws en videomateriaal een mogelijkheid om de authenticiteit via blockchain vast te stellen.
Blockchain-technologie heeft een snelle piek in aandacht beleefd maar die vloeide ook daarna weer snel weg. Toch ziet Gartner wel toekomst voor de blockchain, bijvoorbeeld in de strijd tegen het groeiend probleem van nepnieuws en - ernstiger - de deep fakes, ofwel de gemanipuleerde video's waarop mensen dingen zeggen die ze nooit hebben gezegd. Met blockchain-technloogie kan de authenticiteit van het materiaal worden vastgelegd en opgevraagd.
9. In 2023 hebben minimaal vier van de G7-landen een onafhankelijke toezichthouder voor AI en machine learning.
Kunstmatige intelligentie en machine learning krijgen een al maar grotere rol in het dagelijks leven. Het vervelende is dat er weinig transparantie is over hoe deze technologieën tot hun uitkomsten komen. Dat heeft nogal wat implicaties onder meer met betrekking tot ethiek.
10. In 2021 kost het grote ondernemingen twee keer zo veel aan tijd en geld als gedacht om te transformeren naar een digitale onderneming.
Hoe veelbelovend digitalisering ook klinkt voor organisaties, het gaat gedurende de komende jaren blijken dat het uitvoeren van dergelijke vernieuwingsprojecten minder makkelijk gaat dan gedacht. De complexiteit van de bedrijfsprocessen staat grootschalige verandering in de weg.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee