Overslaan en naar de inhoud gaan

Getronics sluit alliantie met Wipro

Wipro meent infrastructuurdiensten concurrerend aan te kunnen bieden op basis van remote management vanuit eigen delivery centers in onder meer Bangalore, maar heeft voor andere talen dan Engels en voor fysieke ingrepen hulp van derden nodig.
Tech & Toekomst
Shutterstock
Shutterstock

Tot dusverre werd daarvoor gebruik gemaakt van een lappendeken van kleine lokale dienstverleners, maar door het nu gesloten raamwerkcontract met Getronics wordt een uniforme en wereldomspannende oplossing gecreëerd, die vooral grotere accounts zal aanspreken.

Het raamwerkcontract regelt de belangrijkste generieke voorwaarden waaronder Getronics als onderaannemer voor Wipro zal optreden. Daarnaast hebben beide partijen zich erop vastgelegd samen de markt te bewerken. Een 'launching account' voor de Getronics/Wipro-samenwerking is er nog niet, maar Getronics' VP Outsourcing, Sales & Partners Koos van der Straaten heeft wel weet van 'een aantal contracten' die op dit moment in de laatste fase van onderhandeling zijn. De overeenkomst, die een looptijd van drie jaar met optie voor verlenging met twee jaar kent, biedt geen van beide partijen exclusiviteit. Van der Straaten voelt zich echter tamelijk zeker wat betreft de trouw van zijn nieuwe Indiase partner: “Je weet natuurlijk nooit wat je niet weet, maar ik leg hun keuze voor Getronics uit als een keuze voor consolidatie en één aanspreekpunt”. Andersom is Wipro voor Getronics wel een van vele. Naast Wipro heeft Getronics al vergelijkbare partnerships met andere grote IT-dienstverleners als Atos Origin, IBM, CSC en EDS. Die laatste werd onlangs overgenomen door het, net als Getronics, stevig in infrastructuurdiensten aanwezige HP. De mogelijkheid dat de voorgenomen integratie van HP’s services mogelijk tot gevolg heeft dat EDS het nu aan Getronics uitbestede werk zelf goed kan oppakken, schrikt Van der Straaten niet af: “Ja, daar zijn we alert op. We durven de concurrentie met HP goed aan”. Van der Straaten signaleert bij grote ‘allround’ IT-dienstverleners een toenemende bereidheid tot partneren op specifieke onderdelen van contracten. “Deze bedrijven willen zich ook concentreren op de diensten waarin ze goed zijn. Break-and-fix en changes zijn voor hen vaak niet echt interessant om zelf te doen, maar voor ons des te meer. Getronics is in ruim twintig landen aanwezig met eigen operating companies en heeft daarbuiten een netwerk van lokale partners, die uniform volgens onze procedures werken en van onze toolsets en infrastructuur gebruik maken.” Daarnaast denkt Van der Straaten dat Getronics' recente terugtrekking uit applicatieontwikkeling en onderhoud het bedrijf als partner die bij klanten over de vloer komt, minder bedreigend maakt. Overigens blijkt Getronicsook heel goed in staat klanten rechtstreeks te bedienen, dus zonder tussenkomst van partijen als EDS of Wipro. Het bedrijf heeft inmiddels enkele tientallen mondiaal opererende non-IT-accounts, waaronder NXP, Shell en Deutsche Bank. De dienstverlening die Getronics deze multinationals biedt, omvat behalve on-site support en helpdeskdiensten in meer dan twintig talen, ook remote systemmanagement vanuit delivery centers in Kuala Lumpur, Mexico-stad en Boedapest.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in