Google doet voorstel in mededingingszaak
De al bijna 3 jaar durende zaak van de Europese Commissie draait om de enorme macht van Google, dat 90% van alle Europese zoekopdrachten vervult, om de resultaten naar zijn hand te zetten. Concurrenten klagen dat Google eigen diensten en die van partners veel hoger plaatst dan resultaten van concurrenten en niet-geaffilieerde bedrijven. Google kan een boete tegemoet zien die kan oplopen tot 4 miljard dollar, als de Europese Commissie tot de conclusie komt dat het bedrijf de Europese mededingingswetten heeft overtreden.
Veranderingen
De nieuwe voorstellen worden de komende 4 weken door concurrenten, klagers en andere door de Europese Commissie aangewezen belanghebbenden beoordeeld. Google stelt voor in de zoekresultaten duidelijk aan te geven welke diensten van het bedrijf zelf zijn en daaronder tenminste 3 links naar betalende concurrenten weer te geven. De prijs voor die advertentieruimte gaat omlaag van 10 eurocent naar 3, en de adwords mogen specifieker zijn dan in een eerder voorstel. Daarnaast zouden de nieuwe regels nu gaan gelden voor zoekopdrachten vanuit alle mogelijke zoekvensters en de adresbalk, in plaats van alleen vanaf Googles homepage. Ook kunnen bedrijven er nu voor kiezen om hun elders verzamelde gebruikersbeoordelingen niet te laten weergeven in bijvoorbeeld Google Maps. Voorheen kon dat alleen door zich volledig te onttrekken aan de zoekmachine, en dus ook in de gewone resultaten niet getoond te worden.
Onvoldoende
Een vertegenwoordiger van een groep klagers, waaronder Microsoft, vindt dat Google zich richt op symptoombestrijding en geen principiële stappen onderneemt om de zichtbaarheid van zijn concurrenten te vergroten. Andere klagers zien ook geen significante veranderingen ten opzichte van eerdere voorstellen. EU-commissaris Almunia van Mededinging hoopt niettemin de schikking begin volgend jaar rond te hebben.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee