Overslaan en naar de inhoud gaan

'Google+ is virtuele spookstad'

Dat schrijft de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal in een analyse van Google+, dat is opgericht als antwoord op het wel zeer succesvolle Facebook. De krant baseert zich op cijfers van marktonderzoeker comScore.
Tech & Toekomst
Shutterstock
Shutterstock

Volgens het onderzoeksbureau brachten bezoekers van Google+ tussen september en januari gemiddeld slechts 3 minuten per maand door op het sociale netwerk. De leden van Facebook daarentegen besteedden daar in dezelfde periode gemiddeld 6 tot 7 uur per maand.
De cijfers hebben betrekking op bezoek door middel van een pc. ComScore heeft geen gegevens over het bezoek aan de sociale netwerken vanaf mobiele apparatuur zoals smartphones.

Google+ weet zich niet te onderscheiden

Met andere woorden, Google+ is op papier indrukwekkend maar in feite een niemandsland. Het gebrek aan interesse zou terug te voeren zijn tot het onvermogen van Google om zijn sociale netwerk duidelijk te onderscheiden van Facebook. Google+ heeft wel wat unieke kenmerken, zoals de voorziening Hangout om met maximaal 10 personen een videoconferentie op te zetten, maar dat lijkt niet genoeg om verstokte Facebook-gebruikers naar Google+ te lokken.

Opbouw netwerk van contacten is te tijdrovend

Google claimt dat zijn netwerk 90 miljoen gebruikers heeft geregistreerd sinds de introductie in juni 2011. Het al veel langer bestaande Facebook heeft over de hele wereld 845 miljoen actieve gebruikers. Analisten betwijfelen of er veel behoefte bestaat aan een nieuw sociaal netwerk naast het zeer dominante Facebook. Gebruikers moeten veel tijd steken om vanuit het niets een netwerk van contacten op te bouwen in Google+.

Google ziet netwerk als aanvulling op andere diensten

Volgens Google heeft het zijn netwerk opgericht voor de lange termijn. Bovendien ziet de zoekgigant Google+ in de eerste plaats als 'persoonlijke' aanvulling op zijn bestaande diensten zoals Gmail en YouTube.

Een woordvoerster van Google zei tegen The Wall Street Journal dat de bezoekcijfers van comScore over Google+ "stukken lager" zijn dan de cijfers die het bedrijf intern heeft verzameld. Bradley Horowitz, vicepresident productmanagement bij Google, weigert echter om de eigen cijfers vrij te geven.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in