Google straft Amerikaans warenhuis voor zijn slimheid
Uit onderzoek blijkt dat de eerste vermelding 34 procent van de kliks scoort, het dubbele van nummer 2.
Die expert zag al snel hoe de vork in de steel zat: op meer dan 2000 sites vond hij verwijzingen naar J.C.Penney. En van links op andere sites is bekend dat ze in het Google-algoritme leiden tot een hogere positie in de lijst met zoekresultaten.
Dubbeltjes per link
In enkele gevallen ging dat om mogelijk legitieme links op sites over kleding, meubilair en dergelijke. Maar veel vaker ging het om links op sites die niets te maken hadden met de waren die J.C. Penney verkoopt. Nader onderzoek wees uit dat zeker in een geval de links naar J.C. Penney verkocht waren door TX.net. De betrokkene gaf tegenover de New York Times toe dat hij een tegenprestatie ontving voorde links op zijn site. Voor 403 links kreeg hij ongeveer 150 dollar per maand.
Geconfronteerd met de resultaten van het onderzoek van The New York Times kwam Google al snel tot de conclusie dat J.C. Penney de regels had overtreden. Manipulatie van de zoekresultaten is in Googles ogen een doodzonde. In 2006 maakte het BMW zelfs een tijdje onvindbaar, na een actie die niet door de beugel kon.
Google grijpt in
In dit geval was de tegenactie wat minder drastisch, maar toch pijnlijk voor J.C. Penney. Voor 59 zoektermen van de New York Times scoorde het warenhuis op 1 februari nog gemiddeld positie 1,3. Nadat Google aanpassingen had gemaakt, begon J.C. Penney te zakken naar gemiddeld positie 4 op 8 februari, en naar gemiddeld positie 52 op 10 februari. Dat betekent dat J.C. Penney bijna bij geen enkele zoekopdracht op de eerste pagina zal verschijnen, en bij de standaardinstelling bij velen pas op de vijfde.
J.C. Penney ontkent overigens dat het de zoekresultaten heeft gemanipuleerd. In een verklaring stelt het dan ook dat het teleurgesteld is door Googles actie, maar dat het verwacht zijnnatuurlijke hoge positie in de zoekresultaten te herwinnen. Het bedrijf heeft inmiddels wel het contract met zoekadviesbureau Searchdex beëindigd.
Schering en inslag
Hoe vaak Google het soort praktijken tegenkomt die nu door of uit naam van J.C. Penney zijn uitgevoerd, is niet bekend. Een door The New York Times geïnterviewde tussenpersoon die zijn geld verdient met het verkopen van links zegt echter dat men zich geen illusies moet maken over de manier waarop de rangorde tot stand komt. “Als je op zoek bent naar informatie, is Google verbazingwekkend. Maar bij commercieel getinte zoekopdrachten zijn de resultaten van Google echt vervuild. Mijn persoonlijke ervaring zegt me dat wie het grootste budget heeft voor search engine optimization, altijd bovenaan komt."
Het volledige artikel is te lezen op de New York Times (registratie verplicht).
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee