KPN wil gezonder personeel

Het telecombedrijf, dat meer dan dertigduizend medewerkers telt, voert al langer beleid om het personeel gezond te houden. Zo wordt er korting gegeven op fitnessprogramma’s en zijn er preventieconsulenten aanwezig. Volgens Monique Phillipens, directeur zorg bij KPN, is dit onvoldoende en hebben de huidige programma’s een ‘te beperkt individueel effect’.
Eetgewoonten, stress of gebrek aan beweging
Bij het nieuwe programma wordt werknemers gevraagd waar ze aan willen werken op het gebied van gezondheid en leefstijl. Zo kunnen de eetgewoonten aangepakt worden of stress of het gebrek aan beweging. Het streven is te komen tot bepaalde communities, waar mensen ervaringen kunnen uitwisselen en elkaar stimuleren gezonder te leven.
Dat een bedrijfsbrede aanpak weinig ruimte laat aan mensen om níet deel te nemen, weerspreekt Baptiest Coopmans, lid van de raad van bestuur van KPN, in dagblad Trouw. Een positieve coachingscultuur kan veel betekenen, denkt hij. “Als de programma's eenmaal lopen, zal eventuele scepsis omslaan in enthousiasme.” Daarbij trekt Coopmans een parallel met flexibel werken. "Toen wij daar een aantal jaar geleden mee begonnen, vonden sommige mensen dat ook bedreigend. Maar nu ze de voordelen ervaren hebben, denken ze er anders over." Hij benadrukt dat het voor KPN niet louter eigenbelang is om werk te maken van gezonde werknemers. Natuurlijk scheelt het in de premiekosten als medewerkers minder verzuimen. "Maar de toekomst van Nederland is ook onze toekomst", zegt hij.
Volgend jaar wil KPN starten met enkele proefprojecten. Het telecombedrijf hoop dat andere bedrijven en instellingen aanhaken bij het initiatief.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee