Lenovo zet zich schrap voor slechtere tijden
De omzet nam in de periode januari-maart met 14 procent toe tot 3,73 miljard dollar. In China ging de verkoop van pc’s met 24 procent omhoog en in Emea (Europa, Miden-Oosten, Afrika) met 30 procent. In Noord- en Zuid-Amerika bleef de verkoopgroei beperkt tot 9 procent.
Ondanks de groei constateert algemeen directeur Amelio dat zich “beslist wolken aftekenen in de lucht”. Lenovo ziet zich gesteld tegenover een onzekere wereldeconomie. Het bedrijf wil dan ook nog meer besparen op kosten door de toeleveringsketen verder te stroomlijnen.
Amelio ontkende geruchten dat Lenovo op acquisities aast om zijn marktaandeel te versterken. Het bedrijf staat weliswaar open voor overnames, maar heeft op dit moment geen specifieke kandidaat op het oog, aldus Amelio.
Lenovo richt zich de laatste tijd meer op consumenten omdat de vraag vanuit het bedrijfsleven is verminderd. Vooral in de Verenigde Staten heeft het bedrijf het moeilijk, omdat zijn producten in vergelijking met die van concurrenten als Acer vrij duur zijn en de merknaam Lenovo nog weinig bekend is. Een meevaller voor Lenovo is dat het minder dan zijn concurrenten afhankelijk is van de Amerikaanse markt.
De eerste jaren na de overname van IBM’s pc-tak in 2005 kon Lenovo nog gebruikmaken van de merknaam IBM, maar dat is nu niet meer het geval. Naast de bestaande Thinkpad-notebooks introduceerde het bedrijf dit jaar in de VS een consumentenlijn onder de naam IdeaPad.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee