'Microsoft over de rooie door houding Windows 8-partners'
Pc-leveranciers sloegen adviezen Microsoft in de wind
Microsoft verwijt de hardwareleveranciers specifiek dat ze zijn advies over de ideale productmix - met Ultrabooks in het topsegment, hybride apparaten in het middensegment en goedkope laptops - hebben genegeerd, en dat ze te weinig apparaten met aanraakschermen hebben gelanceerd. Dat laatste verwijt werd overigens eerder al wel in het openbaar ge-uit door Tami Reller, financieel directeur en chief marketing officer van Microsofts Windows-divisie. De bronnen van The Register melden ook dat de hardwareleveranciers in Microsofts ogen te weinig hebben gedaan om de levering van onderdelen veilig te stellen, zodat ze nu moeite hebben om de productie snel op te voeren.
Van het plan om een dertigtal pc's te promoten kwam daardoor weinig terecht. Microsoft had gedacht na een 'schoonheidswedstrijd' tussen de leveranciers 10 pc's het etiket Hero PC op te spelden, en nog eens 20 tot Featured PC te benoemen. Microsoft zou dan bijdragen aan de promotie van die systemen.
Partners zwartepieten lekker mee
De pc-fabrikanten beheersen het zwartepieten ook, blijkt uit reacties die The Register wist te verzamelen. Als ze Microsofts advies hadden gevolgd, zouden ze nu met een enorme voorraad dure, onverkoopbare high-endsystemen zitten, is de kern van hun reactie. Potentiële kopers kijken wel verlekkerd naar de dure systemen, maar kopen vervolgens een goedkope laptop of tablet, is hun ervaring.
Daarnaast zorgde Microsoft voor verwarring door het onheldere proces achter de uitverkiezing van Hero- en Feratured-pc's, luidt de kritiek. En Microsofts entree in de hardwaremarkt met de Surface-tablet wordt als ongelukkig ervaren: het apparaat slaagde er in de ogen van de pc-leveranciers niet in de voordelen van het nieuwe Windows-interface voor het voetlicht te brengen, en leidde Microsoft te veel af, zodat er te weinig gedaan werd aan de marketing van Windows 8-pc's. Ook de nadruk op de Verenigde Staten - ten koste van de Europese markt - wordt door een aantal partners als ongelukkige keus ervaren.
Het is onduidelijk of de verwijten over en weer effect krijgen op de vervolgcampagne voor Windows 8. Microsoft zelf doet daar in een reactie richting The Register niet te somber over. Het zegt zoals vanouds met zijn partners te werken aan succesvolle, overtuigende campagnes. Maar het heeft er alle schijn van dat Microsoft en zijn partners het nog niet helemaal eens zijn over de vraag, wat het speerpunt van de campagne-inspanningen moet zijn.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee